Backlinks

Backlinks Verzamelen: 19 Effectieve Linkbuilding Tactieken

Hoger in Google komen draait voornamelijk om één activiteit: het verzamelen van backlinks met een zekere mate van kwaliteit, relevantie en vertrouwen. Maar hoe kunnen website eigenaren effectief én efficiënt hun Google rankings verbeteren met externe links? SquareMelon verzamelde de belangrijkste én snelste linkbuilding tips, en uiteraard delen we dit graag!

 

Wat Zijn Backlinks?

Backlinks zijn externe verwijzingen van andere websites naar een specifieke pagina op uw eigen site, door middel van een klikbare hyperlink. Een backlink verkrijgen is één van de belangrijkste aspecten van zoekmachine optimalisatie (SEO). We spreken pas van een backlink, wanneer er wordt verwezen naar een extern domein:

  1. Toonaangevende SEO’s claimen dat het verkrijgen van externe links de belangrijkste ranking factor is voor zoekmachines als Google;
  2. Aanbevelingen van andere domeinen geven ‘linkjuice‘ (vrij vertaald: ‘linksap’) door. Deze versterken actief de rankings van een website;
  3. Backlinks voegen significant méér positief effect toe aan SEO dan interne links, welke binnen eenzelfde domeinnaam doorlinken.

Linkbuilding Tips

No-Follow Versus Do-Follow

Een belangrijk onderscheid moet worden gemaakt tussen verschillende typen hyperlinks:

  1. No-Follow: Dit type link geeft géén linkjuice door en heeft hierdoor een klein SEO effect;
  2. Do-Follow: Dit type link geeft wél linkjuice door en heeft hierdoor een sterk SEO effect.

Voor zoekmachine optimalisatie doeleinden zijn Do-Follow verwijzingen veruit het belangrijkste. Een natuurlijk linkprofiel heeft echter óók No-Follow verwijzingen nodig om betrouwbaar over te komen in de ogen van Google. Voornamelijk de aanwezigheid van sociale signalen, veelal voorzien van een No-Follow attribute, is hierin cruciaal. Enkele linkbuilding tips binnen dit artikel zullen hier ook gebruik van maken. Laten we beginnen!

 

Gastbloggen

Wellicht één van de bekendere white hat-methoden van linkbouwen is het schrijven van een artikel voor andermans website of blog. Veelal gebeurt dit binnen dezelfde niche of expertise, of binnen een bepaald samenwerkingsverband. in sommige gevallen bieden sites ook het toevoegen van gastblogs aan, wat in feite op hetzelfde neer komt. Er zijn verschillende redenen te bedenken waarom deze methode effectief is:

  1. De volledige controle over de anchor tekst en wáár verwijzingen naartoe gaan;
  2. Zelf uitkiezen van welke domeinen u een backlink wil hebben (na toestemming);
  3. Het direct overkomen als autoriteit binnen een niche of specifieke markt;
  4. Het opbouwen van een netwerk;
  5. Directe extra bezoekers vanaf de blogsite;

Uiteraard is het gastbloggen op een plek waar véél bezoekers komen én actief lezen het allerbeste. De enige uitdaging zit in het vinden van de juiste blogs, maar ook het toestemming krijgen van de respectievelijke eigenaren van het blog waar u een gastartikel zou willen plaatsen. Soms zijn er óók regels verbonden aan het plaatsen van hyperlinks naar de eigen site.

 

Schrijf Een Gratis Ebook

Het is wellicht één van de meest toegepaste methoden in de wereld van internet marketing, maar dat komt omdat het zo simpel én effectief is. Meld het digitale boek aan als gratis download bij verschillende (e-)boekensites, en zorg ervoor dat er wordt gelinkt naar de pagina waar het boek te verkrijgen is. Dit zal vaak een landingspagina óf homepage zijn.

Als voorbeeld hier de landingspagina die SquareMelon gebruikt voor het weggeven van het gratis ebook. Over ons ebook gesproken, vergeet hem niet te downloaden voor nóg meer manieren om hoogwaardige backlinks te verkrijgen!

Hoger In Google Komen? Lees Ons SEO Handboek!

 

 

Interview Backlinks

Nog iets wat relatief weinig tijd in beslag neemt, maar tóch autoriteit verhoogt, is geïnterviewd worden. Vaak worden in interviews links geplaatst naar websites, sociale profielen (welke weer in verbinding staan met de eigen site) of YouTube kanaal van de geïnterviewde.

Enige voorwaarde is wel dat het voor iemand anders de moeite loont. Het is dus van belang al enige naamsbekendheid te verzamelen, of iets te publiceren dat heel controversieel of actueel is. Nieuwswaardig zijn is immers een goed alternatief voor ‘bekend zijn’.

 

Testimonials

Erg tevreden oven een product of service dat u heeft afgenomen in de afgelopen tijd? Neem contact op met de verkoper of het bedrijf en vraag of u een testimonial achterlaten mag. Zo’n aanbeveling helpt de ander om zijn geloofwaardigheid en ‘social proof’ te vergroten, en levert ons natuurlijk een mooie linkverwijzing op.

Zorg er natuurlijk wel voor dat er een mogelijkheid is tot een aanbeveling en dat er een hyperlink kan worden geplaatst. Natuurlijk moet het product ook écht goed zijn, omdat anders uw naam wordt verbonden aan iets verschikkelijks. Hieronder een (nep) voorbeeld van een testimonial.

“Wauw, de adviezen van SquareMelon waren geweldig! Dankzij de strategie die Arnold mij heeft uitgelegd, heb ik binnen drie maanden al 150% meer bezoekers en verkopen behaald. Super!

Website: SarahProducts B.V.

Sarah De Vries 

 

Persberichten

Een vrij gemakkelijke methode is het maken van een persbericht, waarbij u ontwikkelingen binnen uw project of bedrijf als een nieuwsfeit naar buiten brengt. Afhankelijk van de niche zijn er verschillende plaatsen waar persberichten kunnen worden aangeleverd. Zoek maar eens in Google op de term ‘persbericht aanleveren’, en zie waar u allemaal terecht kunt met uw nieuwsfeit.

Deze manier van linkbuilding is niet op elke weblocatie helemaal gratis, dus wees niet bang om ook wat geld te investeren in het linkbouwen. Bedenk ook dat veel mensen dergelijke berichten onder ogen krijgen, dus steek zeker moeite in een mooie tekst, maar zorg ook voor een stukje naamsbekendheid van uw eigen merk.

 

Persbericht aanleveren

 

Curated Content

Het is goed mogelijk om uw eigen artikel te verspreiden op andere websites, en hierbij een backlink te verkrijgen. Dit noemen we ook wel curated content.

Huh?! Maar Google verbied toch om content te hergebruiken?

Inderdaad, maar wanneer er een canonical URL (een bron-URL) geplaatst wordt naar het bronartikel, is er helemaal geen probleem. Het is zelf een zeer effectief middel om ook nog eens uw merknaam te verspreiden! Bovendien wordt de linkjuice nog altijd doorgestuurd van de andere domeinen, dus deze methode heeft zeker positieve effecten in de Google rankings.

Let er echter wel goed op dat er gebruikt wordt gemaakt van de correcte canonical bronvermelding, anders kan je site mogelijk een straf krijgen voor gedupliceerde content.

 

Infographics Maken

Snel verspreid worden op sociale media, maar ook gefeatured worden op niche-relevante blogs, kan gemakkelijk worden gedaan door middel van een infographic. Dit is een informatieve illustratie, welke wordt gebruikt om op een visueel stimulerende wijze informatie en data over te brengen. Dit wordt veelal toegast om snel de resultaten van een onderzoek duidelijk te maken, via grafieken, tabellen en kaarten.

Soms worden er ook interactieve elementen gebruikt, waardoor de infographic in een website widget gebruikt kan worden, inclusief een linkverwijzing naar de maker. Hieronder ziet u een simpel voorbeeld van een infographic.

Infographic Voorbeeld SEO

Van Vermelding Naar Linkwinning

Merknaam ergens op het web genoemd? Met de gratis service genaamd Google Alerts is het mogelijk om direct te zien waar uw bedrijfsnaam of sitenaam wordt vermeld op het web. Dit is een ontszettend snelle en effectieve methode voor bedrijven die reedseen naamvoor zichzelf hebben gemaakt op het internet. De methode is simpel:

  1. Zoek naar naamsvermeldingen met de Alerts-service;
  2. Controleer met een SEO tool als Majestic of de sites krachtige links hebben;
  3. Neem contact op met de webmaster van de betreffende site;
  4. Vraag om de naamsvermelding om te zetten in een directe backlink.

U zult versteld staan van het aantal keer dat deze manier van linkbuilding ook daadwerkelijk effectief is. Veel site-eigenaren zullen met liefde de kleine aanpassing voor u maken.

 

Virale Wedstrijd (Deel & Win)

Virale marketing is overal om ons heen. Want waarom zou je als business-owner zelf de sociale backlinks bouwen als mensen dit rotklusje met liefde willen overnemen? Geef sociale linkbuilding uit handen. Virale marketing doe ik zelf met UpViral, een ontzettend handige tool om snel virale content te creëren. Het is een project ontwikkeld door Wilco De Kreij, een digitale entrepreneur die het Utrechtse bedrijf Emarky heeft opgericht. Het werkt als volgt:

  1. Maak een landingspagina waar mensen hun email kunnen achterlaten;
  2. Verleid mensen om hun email te geven met het winnen van een leuke prijs;
  3. Stuur mensen door naar een sociale deelpagina i.p.v. een bedankpagina;
  4. Meer signups = meer kans om te winnen – dit is virale marketing!

 

Like Share Win Acties

Ontdek UpViral Voor Virale Wedstrijden

 

De welbekende Facebook like, deel & win strategie is in combinatie met de UpViral strategie ontzettend effectief toe te passen:

  1. Koop Facebook advertenties in waarin u een like & win actie promoot;
  2. Stuur mensen via Facebook door naar de UpViral landingspagina;
  3. De sociale deelacties nemen snel toe door de deelpagina;
  4. Uw business exposure en sociale backlinks stromen binnen!

 

Sponsoring

Heeft u een groot budget? Graag een goed doel of een uniek project helpen groeien? Dit by far de gemakkelijkste manier van het vergaren van unieke, krachtige links. We hebben het natuurlijk over sponsoring: periodiek geld geven aan een project, instantie of bedrijf in ruil voor een klein beetje exposure op hun website.

Natuurlijk gebeurt reguliere sponsoring vaak in ruil voor reclame, wat vanuit een SEO-perspectief een zeer mooie bijkomstigheid is om meer naamsbekendheid (en eventueel webtraffic) te krijgen.

Hoe SquareMelon Een Sponsorlink van Adobe Kreeg

Deze anekdote is specifiek voor de SquareMelon website relevant. Deze site is namelijk vroeger van een groot marketingbedrijf in Amsterdam geweest, welke op enig moment failliet is verklaard. Inderdaad het domein “www.squaremelon.nl” is via een domeinveiling opgekocht, voornamelijk omdat dit SEO voordelen opleverde.

 

Sponsor Backlink

 

De bestaande links worden immers meegenomen nadat het domein is overgenomen. Bovendien waren voor mijn domein de links extra interessant, omdat ze onder meer een sponsorbacklink bevatte van Adobe. De vorige eigenaren van dit domein hebben mij hierdoor een mooie, unieke sponsorlink opgeleverd. Verder waren er veel niche-relevante links aanwezig die aan online marketing gelinkt waren, wat samen met de leuke naam een mooi nieuw project opleverde!

 

Wikipedia

Heeft u een geweldig artikel geschreven dat óók nog eens relevant is aan een specifiek onderwerp? Het is goed mogelijk om hiermee een zeer krachtige Wikipedialink te verzamelen. Het leuke is, dat u deze gewoon zelf kunt toevoegen, en zo de Wikipedia community helpt met het bouwen aan hun project.

Wikipedia Backlinks

Hierbij moet gelet worden op enkele factoren:

  1. De wijziging kan ook weer ongedaan gemaakt worden door een andere ‘Wikipediaan’;
  2. Zorg ervoor dat u de linkverwijzing toevoegd op een pagina die al veel paginalinks heeft (check met een SEO-tool als Majestic);
  3. Linken kan alléén naar waardevolle en exacte relevante content in de correcte taal;
  4. Exacte instructies voor het plaatsen van Wikipedialinks zijn *hier* te vinden.

Mijn Amerikaanse collega Matthew Woodward, een SEO blogger en overall succesvolle internetondernemer, heeft hiervoor een mooie tutorial gemaakt. Succes!

 

Feedback Sites

Deze is vooral praktisch voor de webwinkels en service-gerichte bedrijven. Door een aanmelding bij een feedback-platform kunt u gemakkelijk enkele krachtige links opbouwen. Bovendien helpt het om het consumentenvertrouwen én de social proof van uw bedrijf te versterken. Nederland kent enkele grote platformen waar klanten reviews kunnen achterlaten:

  1. Trustpilot
  2. Kiyoh (Thuiswinkel Waarborg)
  3. The Feedback Company
  4. Ekomi (internationaal)
  5. Stichting Webwinkelkeur
  6. Reviewspot

Enkele van deze platformen zijn betaald, veelal met een maandelijks tarief. Dit soort linkverwijzingen vergen dus wel een kleine monetaire investering, maar het levert ook sterke SEO voordelen op, zeker wanneer de directe concurrentie géén lid is van dit soort platformen.

 

Gebroken Links Herbouwen

Dit is een beetje een geheime truc uit de oude doos. Het enige wat hiervoor nodig is wat speurwerk, een custom artikel én een aantal mailtjes. We gaan op zoektocht naar kapotte linkjes op andere sites, en die proberen in te vullen met ons eigen artikel.

Gebroken Links Herbouwen

Laat me in een paar simpele stappen uitleggen hoe het precies in zijn werk gaat:

  1. Download Xenu Link Sleuth of de Check My Links Chrome plugin;
  2. Maak een lijst van niche-relevante en SEO-krachtige websites;
  3. Laat Xenu de sites doorzoeken op gebroken externe links;
  4. Schrijf een artikel die gelijke content heeft als de (niet langer bestaande) gelinkte pagina;
  5. Stuur mails naar de sites waar kapotte linkjes aanwezig zijn;
  6. Leg uit dat kapotte externe links slecht zijn voor SEO én dat je direct een vervangend soortgelijk artikel hebt, hierbij wordt natuurlijk voorgesteld het eigen artikel te plaatsen met soortgelijke content;
  7. Succes! Een krachtige nieuwe verwijzing verzameld!

 

Sociale Signalen

Het hebben van voldoende sociale profielen voor uw website, zélfs wanneer deze niet actief worden gebruikt, is belangrijk voor het opbouwen van vertrouwen in de ogen van de zoekmachine. Ondanks het feit dat sociale profiellinks vaak niet meetellen in de rankings, is het toch relevant om deze te hebben.

Sociale Signalen

Het zoekalgoritme zal immers altijd de voorkeur geven aan sites die méér genoemd worden online en op meer plekken aanwezig zijn. Naast linkverwijzingen én on-page website optimalisatie, zijn sociale signalen de derde categorie die relevant is om hoger in de search te komen. Zorg ervoor dat uw artikelen gedeeld worden op bijvoorbeeld Facebook, Twitter of LinkedIn. Maar plaats zelf óók zo nu en dan content op deze sociale platformen, puur voor de aanwezigheid van die handige contextuele sociale linkjes.

 

Quora (Of Vergelijkbaar)

Ooit wel eens van het ‘Vraag en Antwoord’-platform Quora gehoord? Dit is een plek om kennis te delen en vragen van willekeurige vreemdelingen te beantwoorden. Normaliter worden vragen alleen in het Engels gesteld, maar dit kan ons er niet van weerhouden om een uitgebreid antwoord te verschaffen én een hyperlink naar één van onze eigen artikelen te plaatsen, toch?

Quora

De vragende gesteld worden op Quora verschillen enorm, van het bizarre tot het niche-specifieke. Wij gaan voor onze site natuurlijk voor onderwerpen die zeer sterk relateren aan onze eigen expertise en kennisbasis. Hierdoor is het mogelijk om snel geupvote te worden door lezers, vanwege het voordeel van kennis dat kan worden verschaft.

 

Embed Code Toevoegen

Bezoekers met een eigen website het gemakkelijk maken de content direct over te nemen? Plaats een gemakkelijk te kopieren HTML-embed code bij een artikel. Dit is voornamelijk een goed idee in combinatie met de infographic methode (vooral wanneer dit meerdere afbeeldingen zijn), of wanneer u een unieke WordPress widget heeft ontwikkeld. Specifiek het WordPress CMS werkt hierbij goed, omdat een groot percentage sites hierop draait.

De meeste CMS-systemen hebben een handige optie in de tekstverwerker om een <code> HTML tag toe te voegen in de tekst:

<code hier>

Hierin kan dan de HTML van de widget of de embed worden geplaatst om te kopiëren. Let erop dat er binnen de te kopiëren HTML-code óók een directe linkverwijzing naar uw website wordt toegevoegd.

 

Start Een Podcast

Het kan een slimme business-move zijn, zeker voor internationale bedrijven of projecten, om een eigen podcast te starten. Dit is een goed voorbeeld van zogenoemde content marketing. Door middel van een podcast krijgt u niet alleen toegang tot een nieuw publiek, maar ook een aantal interessante do-follow hyperlinks. Over deze linkstrategie is hier een duidelijke samenvatting gemaakt (in het Engels).

Podcast Maken

De stap van een eigen site naar een podcast is vrij klein. In principe heeft u al een onderwerp, een uniek ‘merk’ op het web, en flink want content om verschillende afleveringen te vullen. Bovendien hoeft u geen expert te zijn in podcasten: een simpele microfoon, wat interessante gasten, een leuke jingle, en de rest is geschiedenis.

 

Bouw Een Blognetwerk (PBN)

Behoorlijk effectief, behoorlijk ingewikkeld, en behoorlijk tegen de Terms of Service van elke zoekmachine ter wereld. Het bouwen van een eigen blognetwerk is wellicht de meest gebruikte (en meest onderbelichte) methode om razendsnel bovenin de search terecht te komen. De stappen zijn simpel, maar de nuances en monetaire investering vrij serieus:

  1. Investeer in het opkopen van verlopen domeinen met hoge SEO-waarde;
  2. Registreer de domeinen onder een pseudoniem én elk onder een unieke hosting;
  3. Schrijf relevante artikelen inclusief backlinks;
  4. Verspreid de anchor tekst én plaatsing van hyperlinks over een langere periode.

 

LET OP!

Wanneer u geen volledig beeld heeft van de nuances van deze linkbuilding strategie, is het TEN ZEERSTE af te raden aan de slag te gaan met deze black hat methode. Aangezien het tegen de Terms of Service is van Google, is het onder de radar blijven essentieel. Dit kan alleen wanneer u precieze kennis heeft over wat u hiervoor moet doen en laten. Neem hiervoor eventueel contact op voor een coaching sessie met een SEO expert van SquareMelon.

 

Wie Vraagt Wordt (Niet) Overgeslagen

Wellicht hebben de tips en trucs in deze gids u in verwarring gebracht, motivatie gebroken, of simpelweg geïnspireerd om te starten met zoekmachine optimalisatie. Maar los van dit alles is er één simpele aanpak die dit alles verslaat: gewoon iemand vragen om een backlink! Albert Einstein zei het al: “Genius is making complex ideas simple, not making simple ideas complex”.

Maar laten we realistisch zijn: niemand gaat vrijwillig reclame maken voor iemand anders. Simpelweg mailen en bedelen werkt namelijk absoluut niet. Er moet altijd een extra reden zijn, anders kan dit oersimpele plan direct in de prullebak. De oplossing ligt echter binnen handbereik:

  1. Vraag familie of vrienden met een eigen site om te helpen;
  2. Start een wedstrijd met als voorwaarde dat er een hyperlink wordt geplaatst;
  3. Verleen iemand een dienst of voorzie iemand van advies;
  4. Gebruik uw business netwerk en promoot artikelen op uw site;
  5. Ruil een link voor promotie op sociale netwerken.

Deze vijf tips, maar ook de andere strategieën in dit artikel, zijn slechts het topje van de ijsberg en het resultaat van een zeer korte brainstormsessie. Zonder twijfel kunt u zelf ook met een mooi plan op de proppen komen om uw SEO te verbeteren. Heeft deze korte gids u geholpen, of heeft u zelf wellicht een beter idee welke niet vernoemd is? Laat het even weten in de reacties!

Plaats Een Reactie: