Backlinks

Backlinks Verzamelen: 19 Effectieve Linkbuilding Tactieken

Hoger in Google komen draait voornamelijk om één activiteit: het verzamelen van backlinks met een zekere mate van kwaliteit, relevantie en vertrouwen. Maar hoe kunnen website eigenaren effectief én efficiënt hun Google rankings verbeteren met externe links? SquareMelon verzamelde de belangrijkste én snelste linkbuilding tips, en uiteraard delen we dit graag!

 

Wat Zijn Backlinks?

Backlinks zijn externe verwijzingen van andere websites naar een specifieke pagina op uw eigen site, door middel van een klikbare hyperlink. Een backlink verkrijgen is één van de belangrijkste aspecten van zoekmachine optimalisatie (SEO). We spreken pas van een backlink, wanneer er wordt verwezen naar een extern domein:

  1. Toonaangevende SEO’s claimen dat het verkrijgen van externe links de belangrijkste ranking factor is voor zoekmachines als Google;
  2. Aanbevelingen van andere domeinen geven ‘linkjuice‘ (vrij vertaald: ‘linksap’) door. Deze versterken actief de rankings van een website;
  3. Backlinks voegen significant méér positief effect toe aan SEO dan interne links, welke binnen eenzelfde domeinnaam doorlinken.

Linkbuilding Tips

No-Follow Versus Do-Follow

Een belangrijk onderscheid moet worden gemaakt tussen verschillende typen hyperlinks:

  1. No-Follow: Dit type link geeft géén linkjuice door en heeft hierdoor een klein SEO effect;
  2. Do-Follow: Dit type link geeft wél linkjuice door en heeft hierdoor een sterk SEO effect.

Voor zoekmachine optimalisatie doeleinden zijn Do-Follow verwijzingen veruit het belangrijkste. Een natuurlijk linkprofiel heeft echter óók No-Follow verwijzingen nodig om betrouwbaar over te komen in de ogen van Google. Voornamelijk de aanwezigheid van sociale signalen, veelal voorzien van een No-Follow attribute, is hierin cruciaal. Enkele linkbuilding tips binnen dit artikel zullen hier ook gebruik van maken. Laten we beginnen!

 

Gastbloggen

Wellicht één van de bekendere white hat-methoden van linkbouwen is het schrijven van een artikel voor andermans website of blog. Veelal gebeurt dit binnen dezelfde niche of expertise, of binnen een bepaald samenwerkingsverband. in sommige gevallen bieden sites ook het toevoegen van gastblogs aan, wat in feite op hetzelfde neer komt. Er zijn verschillende redenen te bedenken waarom deze methode effectief is:

  1. De volledige controle over de anchor tekst en wáár verwijzingen naartoe gaan;
  2. Zelf uitkiezen van welke domeinen u een backlink wil hebben (na toestemming);
  3. Het direct overkomen als autoriteit binnen een niche of specifieke markt;
  4. Het opbouwen van een netwerk;
  5. Directe extra bezoekers vanaf de blogsite;

Uiteraard is het gastbloggen op een plek waar véél bezoekers komen én actief lezen het allerbeste. De enige uitdaging zit in het vinden van de juiste blogs, maar ook het toestemming krijgen van de respectievelijke eigenaren van het blog waar u een gastartikel zou willen plaatsen. Soms zijn er óók regels verbonden aan het plaatsen van hyperlinks naar de eigen site.

 

Schrijf Een Gratis Ebook

Het is wellicht één van de meest toegepaste methoden in de wereld van internet marketing, maar dat komt omdat het zo simpel én effectief is. Meld het digitale boek aan als gratis download bij verschillende (e-)boekensites, en zorg ervoor dat er wordt gelinkt naar de pagina waar het boek te verkrijgen is. Dit zal vaak een landingspagina óf homepage zijn.

Als voorbeeld hier de landingspagina die SquareMelon gebruikt voor het weggeven van het gratis ebook. Over ons ebook gesproken, vergeet hem niet te downloaden voor nóg meer manieren om hoogwaardige backlinks te verkrijgen!

Hoger In Google Komen? Lees Ons SEO Handboek!

 

 

Interview Backlinks

Nog iets wat relatief weinig tijd in beslag neemt, maar tóch autoriteit verhoogt, is geïnterviewd worden. Vaak worden in interviews links geplaatst naar websites, sociale profielen (welke weer in verbinding staan met de eigen site) of YouTube kanaal van de geïnterviewde.

Enige voorwaarde is wel dat het voor iemand anders de moeite loont. Het is dus van belang al enige naamsbekendheid te verzamelen, of iets te publiceren dat heel controversieel of actueel is. Nieuwswaardig zijn is immers een goed alternatief voor ‘bekend zijn’.

 

Testimonials

Erg tevreden oven een product of service dat u heeft afgenomen in de afgelopen tijd? Neem contact op met de verkoper of het bedrijf en vraag of u een testimonial achterlaten mag. Zo’n aanbeveling helpt de ander om zijn geloofwaardigheid en ‘social proof’ te vergroten, en levert ons natuurlijk een mooie linkverwijzing op.

Zorg er natuurlijk wel voor dat er een mogelijkheid is tot een aanbeveling en dat er een hyperlink kan worden geplaatst. Natuurlijk moet het product ook écht goed zijn, omdat anders uw naam wordt verbonden aan iets verschikkelijks. Hieronder een (nep) voorbeeld van een testimonial.

“Wauw, de adviezen van SquareMelon waren geweldig! Dankzij de strategie die Arnold mij heeft uitgelegd, heb ik binnen drie maanden al 150% meer bezoekers en verkopen behaald. Super!

Website: SarahProducts B.V.

Sarah De Vries 

 

Persberichten

Een vrij gemakkelijke methode is het maken van een persbericht, waarbij u ontwikkelingen binnen uw project of bedrijf als een nieuwsfeit naar buiten brengt. Afhankelijk van de niche zijn er verschillende plaatsen waar persberichten kunnen worden aangeleverd. Zoek maar eens in Google op de term ‘persbericht aanleveren’, en zie waar u allemaal terecht kunt met uw nieuwsfeit.

Deze manier van linkbuilding is niet op elke weblocatie helemaal gratis, dus wees niet bang om ook wat geld te investeren in het linkbouwen. Bedenk ook dat veel mensen dergelijke berichten onder ogen krijgen, dus steek zeker moeite in een mooie tekst, maar zorg ook voor een stukje naamsbekendheid van uw eigen merk.

 

Persbericht aanleveren

 

Curated Content

Het is goed mogelijk om uw eigen artikel te verspreiden op andere websites, en hierbij een backlink te verkrijgen. Dit noemen we ook wel curated content.

Huh?! Maar Google verbied toch om content te hergebruiken?

Inderdaad, maar wanneer er een canonical URL (een bron-URL) geplaatst wordt naar het bronartikel, is er helemaal geen probleem. Het is zelf een zeer effectief middel om ook nog eens uw merknaam te verspreiden! Bovendien wordt de linkjuice nog altijd doorgestuurd van de andere domeinen, dus deze methode heeft zeker positieve effecten in de Google rankings.

Let er echter wel goed op dat er gebruikt wordt gemaakt van de correcte canonical bronvermelding, anders kan je site mogelijk een straf krijgen voor gedupliceerde content.

 

Infographics Maken

Snel verspreid worden op sociale media, maar ook gefeatured worden op niche-relevante blogs, kan gemakkelijk worden gedaan door middel van een infographic. Dit is een informatieve illustratie, welke wordt gebruikt om op een visueel stimulerende wijze informatie en data over te brengen. Dit wordt veelal toegast om snel de resultaten van een onderzoek duidelijk te maken, via grafieken, tabellen en kaarten.

Soms worden er ook interactieve elementen gebruikt, waardoor de infographic in een website widget gebruikt kan worden, inclusief een linkverwijzing naar de maker. Hieronder ziet u een simpel voorbeeld van een infographic.

Infographic Voorbeeld SEO

Van Vermelding Naar Linkwinning

Merknaam ergens op het web genoemd? Met de gratis service genaamd Google Alerts is het mogelijk om direct te zien waar uw bedrijfsnaam of sitenaam wordt vermeld op het web. Dit is een ontszettend snelle en effectieve methode voor bedrijven die reedseen naamvoor zichzelf hebben gemaakt op het internet. De methode is simpel:

  1. Zoek naar naamsvermeldingen met de Alerts-service;
  2. Controleer met een SEO tool als Majestic of de sites krachtige links hebben;
  3. Neem contact op met de webmaster van de betreffende site;
  4. Vraag om de naamsvermelding om te zetten in een directe backlink.

U zult versteld staan van het aantal keer dat deze manier van linkbuilding ook daadwerkelijk effectief is. Veel site-eigenaren zullen met liefde de kleine aanpassing voor u maken.

 

Virale Wedstrijd (Deel & Win)

Virale marketing is overal om ons heen. Want waarom zou je als business-owner zelf de sociale backlinks bouwen als mensen dit rotklusje met liefde willen overnemen? Geef sociale linkbuilding uit handen. Virale marketing doe ik zelf met UpViral, een ontzettend handige tool om snel virale content te creëren. Het is een project ontwikkeld door Wilco De Kreij, een digitale entrepreneur die het Utrechtse bedrijf Emarky heeft opgericht. Het werkt als volgt:

  1. Maak een landingspagina waar mensen hun email kunnen achterlaten;
  2. Verleid mensen om hun email te geven met het winnen van een leuke prijs;
  3. Stuur mensen door naar een sociale deelpagina i.p.v. een bedankpagina;
  4. Meer signups = meer kans om te winnen – dit is virale marketing!

 

Like Share Win Acties

Ontdek UpViral Voor Virale Wedstrijden

 

De welbekende Facebook like, deel & win strategie is in combinatie met de UpViral strategie ontzettend effectief toe te passen:

  1. Koop Facebook advertenties in waarin u een like & win actie promoot;
  2. Stuur mensen via Facebook door naar de UpViral landingspagina;
  3. De sociale deelacties nemen snel toe door de deelpagina;
  4. Uw business exposure en sociale backlinks stromen binnen!

 

Sponsoring

Heeft u een groot budget? Graag een goed doel of een uniek project helpen groeien? Dit by far de gemakkelijkste manier van het vergaren van unieke, krachtige links. We hebben het natuurlijk over sponsoring: periodiek geld geven aan een project, instantie of bedrijf in ruil voor een klein beetje exposure op hun website.

Natuurlijk gebeurt reguliere sponsoring vaak in ruil voor reclame, wat vanuit een SEO-perspectief een zeer mooie bijkomstigheid is om meer naamsbekendheid (en eventueel webtraffic) te krijgen.

Hoe SquareMelon Een Sponsorlink van Adobe Kreeg

Deze anekdote is specifiek voor de SquareMelon website relevant. Deze site is namelijk vroeger van een groot marketingbedrijf in Amsterdam geweest, welke op enig moment failliet is verklaard. Inderdaad het domein “www.squaremelon.nl” is via een domeinveiling opgekocht, voornamelijk omdat dit SEO voordelen opleverde.

 

Sponsor Backlink

 

De bestaande links worden immers meegenomen nadat het domein is overgenomen. Bovendien waren voor mijn domein de links extra interessant, omdat ze onder meer een sponsorbacklink bevatte van Adobe. De vorige eigenaren van dit domein hebben mij hierdoor een mooie, unieke sponsorlink opgeleverd. Verder waren er veel niche-relevante links aanwezig die aan online marketing gelinkt waren, wat samen met de leuke naam een mooi nieuw project opleverde!

 

Wikipedia

Heeft u een geweldig artikel geschreven dat óók nog eens relevant is aan een specifiek onderwerp? Het is goed mogelijk om hiermee een zeer krachtige Wikipedialink te verzamelen. Het leuke is, dat u deze gewoon zelf kunt toevoegen, en zo de Wikipedia community helpt met het bouwen aan hun project.

Wikipedia Backlinks

Hierbij moet gelet worden op enkele factoren:

  1. De wijziging kan ook weer ongedaan gemaakt worden door een andere ‘Wikipediaan’;
  2. Zorg ervoor dat u de linkverwijzing toevoegd op een pagina die al veel paginalinks heeft (check met een SEO-tool als Majestic);
  3. Linken kan alléén naar waardevolle en exacte relevante content in de correcte taal;
  4. Exacte instructies voor het plaatsen van Wikipedialinks zijn *hier* te vinden.

Mijn Amerikaanse collega Matthew Woodward, een SEO blogger en overall succesvolle internetondernemer, heeft hiervoor een mooie tutorial gemaakt. Succes!

 

Feedback Sites

Deze is vooral praktisch voor de webwinkels en service-gerichte bedrijven. Door een aanmelding bij een feedback-platform kunt u gemakkelijk enkele krachtige links opbouwen. Bovendien helpt het om het consumentenvertrouwen én de social proof van uw bedrijf te versterken. Nederland kent enkele grote platformen waar klanten reviews kunnen achterlaten:

  1. Trustpilot
  2. Kiyoh (Thuiswinkel Waarborg)
  3. The Feedback Company
  4. Ekomi (internationaal)
  5. Stichting Webwinkelkeur
  6. Reviewspot

Enkele van deze platformen zijn betaald, veelal met een maandelijks tarief. Dit soort linkverwijzingen vergen dus wel een kleine monetaire investering, maar het levert ook sterke SEO voordelen op, zeker wanneer de directe concurrentie géén lid is van dit soort platformen.

 

Gebroken Links Herbouwen

Dit is een beetje een geheime truc uit de oude doos. Het enige wat hiervoor nodig is wat speurwerk, een custom artikel én een aantal mailtjes. We gaan op zoektocht naar kapotte linkjes op andere sites, en die proberen in te vullen met ons eigen artikel.

Gebroken Links Herbouwen

Laat me in een paar simpele stappen uitleggen hoe het precies in zijn werk gaat:

  1. Download Xenu Link Sleuth of de Check My Links Chrome plugin;
  2. Maak een lijst van niche-relevante en SEO-krachtige websites;
  3. Laat Xenu de sites doorzoeken op gebroken externe links;
  4. Schrijf een artikel die gelijke content heeft als de (niet langer bestaande) gelinkte pagina;
  5. Stuur mails naar de sites waar kapotte linkjes aanwezig zijn;
  6. Leg uit dat kapotte externe links slecht zijn voor SEO én dat je direct een vervangend soortgelijk artikel hebt, hierbij wordt natuurlijk voorgesteld het eigen artikel te plaatsen met soortgelijke content;
  7. Succes! Een krachtige nieuwe verwijzing verzameld!

 

Sociale Signalen

Het hebben van voldoende sociale profielen voor uw website, zélfs wanneer deze niet actief worden gebruikt, is belangrijk voor het opbouwen van vertrouwen in de ogen van de zoekmachine. Ondanks het feit dat sociale profiellinks vaak niet meetellen in de rankings, is het toch relevant om deze te hebben.

Sociale Signalen

Het zoekalgoritme zal immers altijd de voorkeur geven aan sites die méér genoemd worden online en op meer plekken aanwezig zijn. Naast linkverwijzingen én on-page website optimalisatie, zijn sociale signalen de derde categorie die relevant is om hoger in de search te komen. Zorg ervoor dat uw artikelen gedeeld worden op bijvoorbeeld Facebook, Twitter of LinkedIn. Maar plaats zelf óók zo nu en dan content op deze sociale platformen, puur voor de aanwezigheid van die handige contextuele sociale linkjes.

 

Quora (Of Vergelijkbaar)

Ooit wel eens van het ‘Vraag en Antwoord’-platform Quora gehoord? Dit is een plek om kennis te delen en vragen van willekeurige vreemdelingen te beantwoorden. Normaliter worden vragen alleen in het Engels gesteld, maar dit kan ons er niet van weerhouden om een uitgebreid antwoord te verschaffen én een hyperlink naar één van onze eigen artikelen te plaatsen, toch?

Quora

De vragende gesteld worden op Quora verschillen enorm, van het bizarre tot het niche-specifieke. Wij gaan voor onze site natuurlijk voor onderwerpen die zeer sterk relateren aan onze eigen expertise en kennisbasis. Hierdoor is het mogelijk om snel geupvote te worden door lezers, vanwege het voordeel van kennis dat kan worden verschaft.

 

Embed Code Toevoegen

Bezoekers met een eigen website het gemakkelijk maken de content direct over te nemen? Plaats een gemakkelijk te kopieren HTML-embed code bij een artikel. Dit is voornamelijk een goed idee in combinatie met de infographic methode (vooral wanneer dit meerdere afbeeldingen zijn), of wanneer u een unieke WordPress widget heeft ontwikkeld. Specifiek het WordPress CMS werkt hierbij goed, omdat een groot percentage sites hierop draait.

De meeste CMS-systemen hebben een handige optie in de tekstverwerker om een <code> HTML tag toe te voegen in de tekst:

<code hier>

Hierin kan dan de HTML van de widget of de embed worden geplaatst om te kopiëren. Let erop dat er binnen de te kopiëren HTML-code óók een directe linkverwijzing naar uw website wordt toegevoegd.

 

Start Een Podcast

Het kan een slimme business-move zijn, zeker voor internationale bedrijven of projecten, om een eigen podcast te starten. Dit is een goed voorbeeld van zogenoemde content marketing. Door middel van een podcast krijgt u niet alleen toegang tot een nieuw publiek, maar ook een aantal interessante do-follow hyperlinks. Over deze linkstrategie is hier een duidelijke samenvatting gemaakt (in het Engels).

Podcast Maken

De stap van een eigen site naar een podcast is vrij klein. In principe heeft u al een onderwerp, een uniek ‘merk’ op het web, en flink want content om verschillende afleveringen te vullen. Bovendien hoeft u geen expert te zijn in podcasten: een simpele microfoon, wat interessante gasten, een leuke jingle, en de rest is geschiedenis.

 

Bouw Een Blognetwerk (PBN)

Behoorlijk effectief, behoorlijk ingewikkeld, en behoorlijk tegen de Terms of Service van elke zoekmachine ter wereld. Het bouwen van een eigen blognetwerk is wellicht de meest gebruikte (en meest onderbelichte) methode om razendsnel bovenin de search terecht te komen. De stappen zijn simpel, maar de nuances en monetaire investering vrij serieus:

  1. Investeer in het opkopen van verlopen domeinen met hoge SEO-waarde;
  2. Registreer de domeinen onder een pseudoniem én elk onder een unieke hosting;
  3. Schrijf relevante artikelen inclusief backlinks;
  4. Verspreid de anchor tekst én plaatsing van hyperlinks over een langere periode.

 

LET OP!

Wanneer u geen volledig beeld heeft van de nuances van deze linkbuilding strategie, is het TEN ZEERSTE af te raden aan de slag te gaan met deze black hat methode. Aangezien het tegen de Terms of Service is van Google, is het onder de radar blijven essentieel. Dit kan alleen wanneer u precieze kennis heeft over wat u hiervoor moet doen en laten. Neem hiervoor eventueel contact op voor een coaching sessie met een SEO expert van SquareMelon.

 

Wie Vraagt Wordt (Niet) Overgeslagen

Wellicht hebben de tips en trucs in deze gids u in verwarring gebracht, motivatie gebroken, of simpelweg geïnspireerd om te starten met zoekmachine optimalisatie. Maar los van dit alles is er één simpele aanpak die dit alles verslaat: gewoon iemand vragen om een backlink! Albert Einstein zei het al: “Genius is making complex ideas simple, not making simple ideas complex”.

Maar laten we realistisch zijn: niemand gaat vrijwillig reclame maken voor iemand anders. Simpelweg mailen en bedelen werkt namelijk absoluut niet. Er moet altijd een extra reden zijn, anders kan dit oersimpele plan direct in de prullebak. De oplossing ligt echter binnen handbereik:

  1. Vraag familie of vrienden met een eigen site om te helpen;
  2. Start een wedstrijd met als voorwaarde dat er een hyperlink wordt geplaatst;
  3. Verleen iemand een dienst of voorzie iemand van advies;
  4. Gebruik uw business netwerk en promoot artikelen op uw site;
  5. Ruil een link voor promotie op sociale netwerken.

Deze vijf tips, maar ook de andere strategieën in dit artikel, zijn slechts het topje van de ijsberg en het resultaat van een zeer korte brainstormsessie. Zonder twijfel kunt u zelf ook met een mooi plan op de proppen komen om uw SEO te verbeteren. Heeft deze korte gids u geholpen, of heeft u zelf wellicht een beter idee welke niet vernoemd is? Laat het even weten in de reacties!

Hoger In Google

Hoger In Google: 13 Manieren Om Zoekresultaten Te Domineren

Een website bovenaan in de zoekresultaten krijgen is een proces. Maar wat zijn de beste methoden om hoger in Google te komen? Welke strategie kan elke website eigenaar vandaag nog in de praktijk toepassen om zijn keyword rankings te verbeteren? In dit artikel bespreken we 13 bewezen manieren om de eerste plek voor dat felbegeerde zoekwoord te veroveren én langdurig vast te houden.

Bovenaan In Google Kosten

Uw Website Bovenaan In Google?

Het is de droom van elke website eigenaar: bovenaan in de zoekresultaten staan voor een keyword waar veel op gezocht wordt. Het resultaat is een oneindige stroom aan gerichte bezoekers, die speciaal uw artikel uit hebben gekozen om te lezen. Een interessante mogelijkheid om nieuwe fans of klanten aan uw project te binden!

Maar hoe krijg je zoiets nu eigenlijk voor elkaar? Voor veel mensen is het een mysterie. Zo niet voor ons bij SquareMelon, aangezien Google SEO onze specialiteit is! En het is uw geluksdag, want dit artikel geeft (geheel gratis en voor niets) waardevolle adviezen om hoger in de Google resultaten terecht te komen.

 

Keyword Onderzoek

Een webpagina optimaliseren voor de juiste zoekwoorden is de cruciale eerste stap om succes te kunnen hebben in de zoekmachines. Met de gratis SEO tool genaamd Google Keyword Planner is het mogelijk om een goed beeld te krijgen van niche-relevante keywords. Hoewel de tool ontworpen is voor gebruikers van AdWords, maken vooral webmasters ervan gebruik. De Keyword Planner helpt onder meer bij:

  1. Het vinden van goede zoekwoord-suggesties;
  2. Inzien van het maandelijkse zoekvolume per uniek woord;
  3. Een schatting van de moeilijkheid om op nummer 1 te komen in de search;
  4. Kosten per klik welke aangeeft of er wellicht buyers-intent achter een woord zit.

 

Professionele Tools

Uiteraard is de Keyword Planner niet de meest precieze methode. Ook is het wat onhandig in gebruik. Bij SquareMelon adviseren we daarom altijd om te investeren in professionele SEO tools als SEMrush of KWFinder, voor gedegen en exacter onderzoek.

Dergelijke softwares kunnen een veel exacter beeld schetsen van de beste mogelijkheden, trends in zoekvolumes, maar ook verschaffen van informatie over directe concurrentie.

 

Hoger In Google Komen? Lees Ons SEO Handboek!

 

 

Hoogwaardige Backlinks

Hoewel dit pas ná het schrijven en publiceren van een webpagina relevant is, is het zeer belangrijk om hierop te focussen. Het verkrijgen van hoge kwaliteit backlinks, relevante verwijzingen naar uw website door middel van een aanklikbare link, is cruciaal én onmisbaar om de bovenste plek in de search te bereiken. Het is sterk aan te raden dit te doen voor uw website. Maar vergeet ook niet om goed te linken tussen pagina’s op uw eigen site!

Backlinks Verzamelen

Linkbuilding

Het actief verzamelen van kwalitatief goede verwijzingen kan op verschillende manieren. Een kleine greep uit de mogelijkheden die positieve SEO resultaten kunnen (!) opleveren:

  1. Gastbloggen: Het schrijven van een artikel voor de website van iemand anders;
  2. Wikipedia-relevantie: Zéér waardevolle content kan worden verwezen op Wikipedia;
  3. Persberichten: Informatie met nieuwswaarde kan zelf worden gedeeld op perswebsites;
  4. Artikel marketing: Het toevoegen van artikelen mét links naar de eigen site op plaatsen waar men artikelen kan overnemen voor content curatie;
  5. Privaat Blognetwerk: Hoewel verboden door Google, zijn PBN’s nog altijd één van de meest effectieve linkbuild methoden;
  6. Sponsorlinks / Testimonials: Investeer in sponsoring of productaanbevelingen na aankoop van een service voor unieke linkbuilding;
  7. Sociaal (Web 2.0): Gedeeld worden op Facebook, Twitter, Instagram, YouTube, Tumblr, Reddit, Pinterest, en overige sociale netwerken.

 

Er zijn ook veel methodes van linkbuilden die NIET werken, of zelfs een negatief effect hebben:

  1. Linkruilen: Het uitwisselen van linkjes met een linkpartner;
  2. Directories: Vermijd linkpagina’s als Startpagina of Startkabel;
  3. Overoptimalisatie: Teveel exacte anchor tekst gebruiken;
  4. Backlinks kopen: Tenzij van bewezen betrouwbare bron, altijd vermijden;
  5. Geautomatiseerde linktools: Google gooit spammers direct op de strafbank!

 

De Juiste Titel Kiezen

Het uitkiezen van een geoptimaliseerde paginatitel is, volgens kwantitatief onderzoek van Ahrefs, een belangrijke on-page ranking factor. De stappen die hiervoor gevolgd moeten worden zijn vrij simpel:

  1. Bepaal het ideale zoekwoord door middel van keyword onderzoek;
  2. Plaats de exacte (combinatie van) woord(en) vóórin de paginatitel;
  3. Zorg dat de gehele titel kort, pakkend & verleidend is;
  4. Kopieer de exacte titel ook in de meta-titel / title tag.

Dat is eigenlijk alles. Vrij simpel toch? Maar helaas letten té weinig mensen hierop bij het schrijven van hun webartikelen. Dit geeft ons dan weer een extra ranking voordeel!

Title Tag Optimalisatie

URL Optimalisatie

Naast een correcte SEO-vriendelijke titel, moeten we ook kijken naar de URL structuur.

Er zijn twee typen pagina URL’s geschikt om hoog te scoren in de zoekmachines, Deze zijn bij voorkeur zo kort mogelijk én bevatten het belangrijkste woord waarop u gevonden wil worden in Google. Onze voorbeeldpagina gaat over ‘Oranje Aardappels’, omdat we oranje aardappels willen verkopen in onze aardappel webwinkel. Dit brengt ons bij de volgende exacte URL:

https://www.voorbeeldsite.nl/oranje-aardappels/

Niets meer, niets minder. Geen .html of .index op het einde, geen getallen in de URL, helemaal niets anders dan het voorbeeld. Het enige acceptabele alternatief is als volgt:

https://www.voorbeeldsite.nl/aardappels/oranje/

Dit werkt goed indien er ook een hoofdpagina bestaat over ‘Aardappels’. De subpagina’s behorend bij deze hoofdpagina, bevatten dan de verschillende soorten aardappels.

 

Meta Beschrijving Verbeteren

Naast de eerder vermelde meta-titel, is er ook een meta-beschrijving. Deze is ideaal om nog wat extra zoekwoorden in te verwerken, om zo de relevantie van de pagina wat verder te structureren. Bovendien is het een visitekaartje van een specifieke artikel, welke Google bezoekers uiteindelijk zal moeten verleiden om een bezoekje te komen brengen. Gooi dus uw beste copywriting skills in de arena!

Meta Beschrijving SquareMelon

Door verschillende keywords te verwerken in de beschrijving van de meta-data, is het mogelijk om op méér woorden gevonden te worden. Zo kunnen we uit bovenstaand voorbeeld verschillende zoekwoorden filteren uit de meta-beschrijving:

  1. Hoger in Google (Komen)
  2. SEO
  3. Expert
  4. Consultant
  5. Website
  6. Zoekmachine Optimalisatie
  7. Training

Nu zijn deze woorden op zich niet zo speciaal, maar Google is perfect toegespitst op de semantische interpretatie van zoekopdrachten. Hierdoor kan onze website bijvoorbeeld ook snel gevonden worden op bijvoorbeeld deze samenvoegingen:

  1. SEO consultant
  2. Zoekmachine optimalisatie training
  3. Google expert

En zo kunnen we nog verschillende andere woordcombinaties maken. Bovendien worden synoniemen ook nog eens geïnterpreteerd alsof het één en hetzelfde woord is, zonder dat gezien wordt als spam. Zo kunnen de woorden ‘expert’ en ‘consultant’ beiden als exact hetzelfde gezien worden, wat de mogelijkheid vergroot dat SquareMelon voor beide zoektermen zal worden gevonden.

 

Sociale Signalen

Hoewel backlinks van sociale profielen als Facebook, Twitter, YouTube, of andere sociale netwerken niet per se directe invloed hebben op Google rankings, is de indirecte invloed van deze zogenoemde no-follow links (links zonder grote SEO impact) van onschatbare waarde. Specifiek moet er gelet worden op:

  • Hoeveel hoogwaardige backlinks een sociaal profiel heeft;
  • Hoe oud het sociale profiel is, en hoe groot de volgersbasis is;
  • Hoe groot de interactie met deze volgersbasis is (comments, likes, shares);
  • Of het externe profielen zijn, of dat profielen specifiek bij de website horen.

Uiteraard is méér sociale interactie altijd beter. Maar ook hier is het simpele principe van kracht dat het onnodig is méér te doen dan de directe concurrentie. Een klein dozijn signalen per artikel (in competitieve niches) is vaak voldoende.

Sociale Signalen

Overoptimalisatie Voorkomen

Het is zeer af te raden om ‘te schrijven voor de Googlebot’. Mensen hebben met webartikelen nog wel eens de neiging om té enthousiast te zijn met het extreem vaak invoegen van hun belangrijkste keywords. Maar dit werkt zéker sinds de Panda update van 2011 niet langer. Content van lage kwaliteit en met véél herhaling worden actief omlaag geduwd in de SERP.

Ook overoptimalisatie van linktekst, de woorden die een backlink opmaken, is ten strengste verboden sinds de Penguin update. Google zal hiervoor een ‘penalty’ straf uitdelen.

Google penalty - Overoptimalisatie

Het is dus aan te raden om het volgende te doen voor uw websitesnelheid:

  1. Voorkom het té vaak noemen van zoekwoorden in de tekst, schrijf natuurlijk en gebruik variaties én synoniemen;
  2. Behoed de linkbuilding van té vaak exacte match zoekwoorden te gebruiken, het liefst gebruik je één exacte zoekwoord anchor ook echt maar een enkele keer.

Bekijk als voorbeeld van het eerste punt maar eens dit artikel. Het belangrijkste keyword voor deze pagina is ‘Hoger in Google‘. Ik daag u uit om te tellen hoe vaak deze woordcombinatie in totaal voorkomt. Hou dit minimalistische stijltje ook aan voor uw eigen schrijfsels, en zie direct uw websites stijgen in de searchresultaten!

 

Gebruik H1 Tags & H2 Tags

Eén van de gemakkelijkst toepasbare methoden is het gebruik van subheadings. Veel mensen zien dit over het hoofd, maar de woorden in de subkoppen van artikelen worden wel degelijk zwaar meegeteld. Ook de achterliggende HTML (of andersoortige tekstopmaak) is hierbij van belang. Dit zijn de best practices die direct een verschil maken:

  1. Controleer of de titel een H1 tag heeft;
  2. Maak alle belangrijke subkopjes H2 tags;
  3. Gebruik variaties en synoniemen van het hoofdkeyword in subheadings;
  4. Structureer data met interne paginaverwijzingen (gebruik een klikbare inhoudsopgave zoals bovenin dit artikel);
  5. Structureer lange subkopjes met kleinere subkoppen die H3 tags hebben;
  6. Ga nooit kleiner dan H3 tags, dit is overkill.

Het invoegen van een H2 tag (maar ook andersoortige tags) kan in veel CMS’en (zoals WordPress) direct in de tekstverwerker als ‘Koptekst 2’ of ‘Heading 2’, in plaats van ‘Alinea’. Ook met HTML is dit vrij simpel in te voegen:

<h2>Hier Een Keyword-Geoptimaliseerde Subkop</h2>
 

H2 Tags

 

Alternatieve Tekst Afbeeldingen

Herkennen van afbeeldingen is iets waar de ‘menselijke robot’ Google nog niet zo goed mee overweg kan. Hoewel de technologie langzaamaan beter begint te worden, vertrouwen zoekmachines momenteel nog op de beschrijvingen die in de onzichtbare code van websites wordt weergeven. We moeten het zoekwoord plakken aan de achterkant van de afbeelding (oftewel: in de HTML code).

Voor zoekmachine optimalisatie is het belangrijkste aspect de ‘alternatieve tekst’, ook wel bekend als ‘Alt Tag’, welke aan de code van een afbeelding wordt toegevoegd. In totaal zijn echter drie aspecten relevant:

  1. Bestandsnaam: Verander vóór het uploaden de bestandsnaam van de afbeelding in het gewenste zoekwoord;
  2. Titel Tag: Deze krijgt vaak automatisch de exacte bestandsnaam mee. Wijzig indien nodig naar de exacte bestandsnaam;
  3. Alt Tag: De alternatieve tekst is óók altijd direct identiek aan de bestandsnaam die we reeds hebben geoptimaliseerd.

Alt Tag

Afbeeldingen Comprimeren

Hiernaast is het ten zeerste aan te raden afbeeldingen zo klein mogelijk te houden. Verklein afbeeldingen altijd zoveel mogelijk vóór het uploaden. Het proces is simpel:

  1. Kies uw afbeelding (met de juiste bestandsnaam, zoals we net hebben geleerd);
  2. Upload deze op TinyPNG, een gratis site om afbeeldingen te comprimeren;
  3. Download het verkleinde bestand;
  4. Upload het verkleinde bestand in uw artikel.

De reden dat we dit doen, is om zowel het gebruiksgemak van uw site te verbeteren, als het volgende belangrijkste aspect van een gedegen SEO strategie.

 

Laadsnelheid Website Verbeteren

Het is namelijk belangrijk om een snelle site, maar vooral ook snelle webpagina’s te hebben, zonder onnodig lange laadtijden. Om de prestaties van uw eigen website te kunnen inzien, gebruik de PageSpeed Insights tool van Google.

Vaak ligt de traagheid van een pagina in de ingewikkelde code, welke vaak allerlei CSS of Java-gerelateerde snufjes bevat. Dit is te comprimeren en zo de paginasnelheid te verbeteren. Voor meer informatie hierover kunt u zich inlezen in dit artikel van Moz, een Amerikaanse autoriteit op het gebied van zoekmachine optimalisatie. Pagespeed verbeteren kan echter ook door over te stappen op razendsnelle SEO-geoptimaliseerde hosting.

Google Pagespeed Insights Snelheid

Stap Over Op SEO-Vriendelijke Hosting

Wanneer het probleem ligt bij uw webhost, is het tijd om óf uw hostingpakket te upgraden naar wat snellers, óf over te stappen naar een SEO-geoptimaliseerde hosting. De beste en goedkoopste SEO-vriendelijke oplossing die we bij SquareMelon altijd aanraden, is het aanschaffen van hosting bij dit zeer bekende hosting bedrijf.

 

Gebruik Rijke Media

Wie wil een saaie muur met tekst lezen? Letterlijk niemand op het internet.

Eén van de meest onderbelichte ranking factoren is de tijd die bezoekers spenderen op een pagina, waar ze terecht zijn gekomen vanaf Google. Dit kan kunstmatig worden verlengd door visuele aspecten te introduceren, zoals:

  1. Afbeeldingen;
  2. Subkopjes;
  3. Lijstjes met informatie;
  4. YouTube videos;
  5. Dikgedrukte tekst;
  6. Een table of contents (om beter te structureren);
  7. Gebruik van kleuren (zoals linkverwijzingen in de teksten).

Het is dus zeker voordelig om ook ergens een relevante video te plaatsen. Het helpt bovendien éxtra, wanneer deze ook nog eens het zoekwoord bevat waar u op gevonden wil worden. Maar dit is niet verplicht. Om de zogenoemde dwell time van dit artikel te verbeteren, raad ik u dus ten zeerste aan onderstaande video af te kijken.

Bedankt voor het helpen! Het helpt erg om de dwell time te verhogen, omdat dit het percentage van mensen dat direct terug keert naar de zoekmachine verlaagt. Dit noemen we het verlagen van de ‘bounce rate‘. Hoe lager het aantal mensen dat terugkeert, hoe relevanter de informatie blijkbaar is voor een zoekterm. De Googlebot denkt dus: hup, omhoog met die site!

 

Leer Van Concurrenten

De laatste strategie die ik jullie mee wil geven, is zó ontzettend simpel dat u zich wellicht voor uw hoofd slaat. Want: alle methoden die beschreven staan in dit stuk hoeven absoluut niet perfect te zijn. Wanneer de directe concurrentie immers niet optimaal bezig is met SEO, is het namelijk een peuleschil om bovenaan te komen in de zoekresultaten!

Het mocht vroeger op school dan een doodzonde zijn, maar op het internet werkt het prima: afkijken bij de anderen. De denkwijze hierachter is zo simpel als maar kan:

  • Mijn concurrent heeft een stuk geschreven van 1500 woorden? Ik schrijf een langer stuk van 2000+ woorden.
  • Siteverwijzingen van mijn concurrenten zijn gemakkelijk te repliceren? Hup, die backlink is er snel bijverdiend.
  • De backlinking strategieën van de rest gebaseerd op directory links? Ik doe een persbericht en twee gastblog-links.
  • De bovenste site in Google heeft 10 backlinks vanaf Facebook? Ik doe er 15 én nog 10 uit Google+, BAM verslagen!

Het hoeft allemaal niet zo gecompliceerd te zijn. De enige regel is: doe het beter dan de rest. In het land van de blinden is éénoog koning, zeggen we maar. Deze methode pas ik zelf al jaren succesvol toe. Hiervoor gebruik ik exclusief een SEO tool genaamd SEMrush, een ontzettend handige (maar pittig geprijsde) software om de concurrentie volledig te ontleden.

SEMrush Nederlands

Probeer 10 Dagen Gratis SEMrush Uit

Ook de strategieën van uw competitie stelen en gemakkelijke rankings verzamelen? Via bovenstaande link kunt u de SEMrush SEO software 10 dagen gratis uitproberen. En laat in een reactie weten wat u ervan vond, of welke andere manieren om hoog in Google te komen goed voor u hebben gewerkt.

Covfefe

Covfefe: Hoe Donald Trump Een Nieuw Zoekwoord Creëerde

Soms gebeurt er iets wonderlijks op het internet: bijvoorbeeld elke keer dat President Donald Trump iets bizars de wereld in Tweet. Deze keer had hij het volgende stukje kleinkunst te melden “Despite the constant negative press covfefe”. Huh?! Inderdaad, dat was het exacte Twitter bericht van de huidige president van de Verenigde Staten van Amerika. Dit is het verhaal van een nieuw woord, en wonderlijke gebeurtenis in de Google zoekresultaten.

“Covfefe!” Zei President Trump

Het was Donald Trump die ooit zei (en dit is geen grap): “I know words. I have the best words”. En gelijk had hij, want vandaag wist hij eigenhandig een compleet nieuw woord te creeëren, en tegelijkertijd het internet (en vooral Twitter) te laten exploderen het het volgende bericht in 140 tekens:

Trump Twitterheld

En de rest was geschiedenis. Inmiddels is de Tweet door zijn White House staff reeds vervangen, maar toch zal dit pareltje nog een lange tijd doorzingen op het internet. En het levert direct een prachtige case-study op voor ons. Want dit nietszeggende en compleet nieuwe woord is inmiddels viraal gegaan op het web.

Sinds enkele uren geleden, toen Donald zijn bericht de wereld in Tweette, is het woord letterlijk overal opgedoken. Zelfs in de Nederlandse pers werd het covfefe-mysterie breed uitgemeten, zoals bij de NOS, de Volkskrant en de Telegraaf..

 

Google & Covfefe

Los wat je van het beleid van president Trump zal vinden, moeten we toegeven dat zijn bijdrage aan de virale marketing op het internet vandaag aanzienlijk was. In een korte tijd werden (op het moment van schrijven) wereldwijd bijna 200.000 artikelen geproduceerd die de bizare nieuwe term ergens bevatte. Bekijk maar eens de zoekterm op Google:

Zoekresultaten Van Een Nieuw Woord

Iedereen wilde weten wat de president nu eigenlijk bedoelde. Het leverde een opmerkelijke explosie van informatie op. We zien duidelijk (en dit zijn de Google Trends van vandaag, 31 mei 2017) dat de term hiervoor werkelijk geen enkel resultaat opleverde:

Covfefe Google Trends

De flatline is werkelijk indrukwekkend. Voor een zoekmachine optimalisatie-nerd als ikzelf, is het natuurlijk een fascinerende mogelijkheid om te onderzoeken hoe zoiets compleet nieuws zich ranzendsnel als een olievlek over het web uitspreid.

Het is een klassieke en zeer effectieve marketingtruc: viral marketing op zijn best. Verzin iets wat nog totaal niet bestaat, slinger het massaal de wereld in onder een groot publiek (kleine voorwaarde: heb een enorm publiek) en zie het ontwikkelen en verspreiden.

 

Wat Is Covfefe?

De vervangende Tweet van een uur geleden (waardoor deze dit onderzoekje niet heeft kunnen bereiken) heeft weer voor een kleine piek in de Google search gezorgd. Donald’s medewerkers slingerde nog iets de wereld in om het mysterie nog eens verder te vergroten:

Wat Is Covfefe

Het was wederom reden om de vele nieuwsberichten te updaten, vooral ook omdat met deze Tweet het oude bericht helaas werd verwijderd. Maar inmiddels is er nog altijd dat grote vraagteken.

Wat weet Donald wat wij simpele mensen nog niet weten? Was het een geheime boodschap? Of wellicht werd hij snel weggeroepen, om misschien iets met Rusland te moeten bespreken? Grapje natuurlijk.

 

Perfecte Virale Marketing

Voor online marketers als ikzelf, is het natuurlijk prachtig om een ontwikkelding als dezete kunnen meemaken. Virale marketing is nog niet dood, zo blijkt maar weer eens. Wat nu precies de factoren zijn voor een viraal bericht, daarover is nog veel discussie. Maar dat de voorwaardes van viraliteit onder meer de volgende elementen zijn, dat is duidelijk. Namelijk:

  1. Groot publiek bereik;
  2. Een vleugje mysterie;
  3. Een controverse;
  4. Verspreiding op sociale media.

Vier belangrijke factoren die veel helpen bij de verspreiding. Voor ‘gewone’ internet marketing fanaten is het beter om zelf hun viral marketing campagne te starten door een vliegwiel-methode te gebruiken. Denk hierbij aan een handige tool voor virale verspreiding als UpViral, van mijn collega-ondernemer Wilco de Kreij. Hiermee kan men in het klein doen wat Donald Trump voor elkaar kreeg in het groot, met zijn hilarische tweet over “covfefe”.

Wat denk jij eigenlijk dat dit rare woord zou kunnen betekenen? En waarom zou het de wereld in gebracht zijn, een bewuste actie, of toch vooral een dom foutje? Laat het hieronder in de reacties even weten.

Domeinnaam Kopen Veiling Risico's

Domeinnaam Kopen Van Een Veiling (Let Op Gespamde Domeinen!)

Je zult het altijd zien. Heb je net een prachtige domein gekocht voor je nieuwe project (of wellicht voor je PBN), en dan blijkt er iets mis te zijn. De vorige eigenaar heeft je nieuwe domein compleet volgepropt met gespamde backlinks! Een domeinnaam kopen op een veilige manier blijkt meer haken en ogen te hebben dan je op het eerste gezicht zou denken. Hier wat tips om te voorkomen dat je het weer moet verkopen.

Domein Veiling Voor SEO

Op een normale veiling bij sites als DomainOrder.nl zijn ook vaak de SEO-statistieken in te zien van de betreffende domeinnamen onder bod. Deze geven een beknopt overzicht van de belangrijkste waarden, waaronder:

  1. Domeinautoriteit (DA): De autoriteit van de specifieke website naam;
  2. Pagina-autoriteit (PA): Hoeveel kwaliteitslinks er naar de homepage gaan;
  3. Trust Flow (TF): De betrouwbaarheid en overall kwaliteit van de backlinks;
  4. Citation Flow (CF): De hoeveelheid backlinks, los van de kwaliteit.

Een hoge DA/PA, en een gelijke waarde van de verhouding TF/CF (wanneer zowel de TF als CF ruwweg boven een waarde van 15 liggen) geeft vaak aan hoeveel potentie een bepaalde sitenaam kan hebben voor SEO-redenen. De geschiedenis van de links is immers nog altijd verbonden aan de domeinnaam, ook al wordt deze van eigenaar verwisseld.

Sites die in quarantaine zijn gekomen (en dus vrijwillig worden verlaten door hun vorige eigenaar, om welke redenen dan ook) kunnen zo worden opgepikt door auction bieders. Voor zoekmachine optimalisatie redenen een uitgelezen kans, omdat een domein met veel goede en relevante backlinks een enorme shortcut kan zijn in de linkbuilding strategie.

De Casestudy: Younggreens.nl

Zo kwam ik deze week een mooie sitenaam tegen bovenin de SEO-rankings van Domainorder. De naam van deze site was younggreens.nl, op de veiling leek deze een prachtige SEO kracht te hebben. Mooie metrics, alle elementen die hierboven zijn besproken waren ruimschoots aanwezig. Overnemen dus, nu het nog kan in de periode dat die domein bezet is.

Het leek een ware powerhouse met een rijke webgeschiedenis. Tot ik de statistieken inkeek via mijn Majestic account:

Domein Kopen Gevaren

Ziet er op het eerste gezicht nog prima uit, toch? Veel referring domains, ontzettend veel backlinks. Oke, de Trustflow is al een stuk lager dan we eigenlijk zouden willen zien, maar dit is geen statistiek die in steen gebeiteld is. Een beetje speling hoeft niet erg te zijn.

En toen scrollde ik verder naar de exacte bestaande links en de heilige graal van SEO-relevantie: de anchor tekst. Dit is wat er werd getoond:

Backlink Spam

Een droom spatte uiteen. Wat een leuke niche affiliate website voor duurzame producten had kunnen worden, bleek een regelrechte nachtmerrie van enorme overoptimalisatie en regelrechte spam. De vorige eigenaar had volgens de webgeschiedienis in Archive.org een webwinkel gemaakt voor sneakers. Toch blijkt de anchor tekst nóg iets vreemds op te pikken: autoverzekeringen. Heel raar, omdat dit niet blijkt uit de website zelf.

Er is ook duidelijk gebruik gemaakt van een goedkoop systeem om de ankertekst te diversificeren. In andere woorden: een systeem om de ‘spam’ van gerichte teksten als ‘autoverzekeringen’ te verminderen. Hoe meer ankertekst er is dat gebruik maakt van andere woorden, hoe minder waarschijnlijk het is dat de gerichte anchors worden gezien als iets negatiefs.

Dit zien we bijvoorbeeld aan de vreemde Japanse links. Beide Japanse TLD’s in de afbeelding hierboven hebben een vreemde en neppe anchor: ‘sklbhszl’ en ook ‘bazlzclo’. Willekeurige onzin dus, om minder op te hoeven vallen. Dit soort ‘pillows’ (zoals dat officieel wordt genoemd) komen vervolgens terecht in de ‘Overige’ ankers (het grote blauwe 39% vlak in de pie-chart).

 

Tips Bij Het Overnemen

Het moge duidelijk zijn, dat er meer factoren een rol spelen bij het overnemen van een domeinnaam die bezet is, dan je op het eerste gezicht zou denken. Door een tool als Majestic of Ahrefs te gebruiken, kan je al flink wat meer informatie verkrijgen over hetgeen waarop je een bod wil uitbrengen. Kennis nemen van ‘fout gebruik’ door voormalige eigenaren kan je enorm redden op lange termijn.

Kijken en vergelijken is het advies – wees nooit tevreden, totdat je werkelijk álle informatie hebt verzameld over een potentiële aankoop. Dat is de enige manier om te voorkomen dat je grote bedragen uit zal geven aan iets wat al snel compleet nutteloos zal blijken in de Google rankings. Of nog erger… Een sitenaam waarbij je dagenlang bezig bent om alle links te verwijderen die schadelijk bleken te zijn. Dat soort tijdverspilling wil niemand op zijn bordje nemen.

Hoewel de case-study in dit artikel slechts een voorbeeld is, komt dit veel vaker voor dan je op het eerste gezicht zou denken. Zelf spendeer ik aanzienlijk wat tijd met het zoeken naar mooie pareltjes in een veiling, maar keer op keer kom je volgespamde rommel als dit tegen. Een waarschuwing die iedere veiling koper ter harte zou moeten nemen.

Wat Betekent HTTPS

SSL Certificaat: Waarom Een HTTPS Verbinding Essentieel Is Voor SEO

Het is de nieuwe internet standaard waar niet aan te ontkomen valt: de installatie van een veilig SSL certificaat. Wanneer je nog geen HTTPS verbinding hebt geïnstalleerd, doe je in de ogen van Google in principe niet meer mee. Om die vrij zware claim wat kracht bij te zetten, verwijs ik je graag door naar de SEO-data die onder meer backlink analysator Ahrefs verzameld heeft.

Wat Is Een SSL Certificaat?

Om een SSL Certificaat te kunnen begrijpen, moeten we eerst weten wat een HTTPS-verbinding is. Een HyperText Transfer Protocol Secure (HTTPS) is een encryptie van je website via een zogenoemd SSL certificaat. Het is een uitgebreide versie van het welbekende HTTP-protocol, welke een veilige verbinding instelt en ervoor zorgt dat gegevens zonder gevaar kunnen worden uitgewisseld.

Een SSL of TLS-protocol kan worden aangeschaft bij je webhost, en zorgt ervoor dat je met je website kunt overstappen van het onveilige HTTP, naar het veilige HTTPS.

 

Veilige HTTPS Verbinding Instellen

Al in 2014 kondigde Google aan dat een veilige verbinding behoort tot het grote arsenaal aan ranking signalen voor zoekmachine optimalisatie.

In andere woorden: het aanschaffen van een SSL-versleuteling voor je website, zal zorgen voor een (kleine) verbetering in de On-Page SEO. Voor de populaire Chrome browser wordt er momenteel bovendien een functie uitgerold die het volgende aangeeft:

Chrome HTTPS SEO

Inderdaad, zonder een aanwezige SSL-verbinding wordt een site in de Chrome-browser standaard gemarkeerd als onveilig. Dat geeft niet veel vertrouwen aan je bezoekers!

Ik zou me in ieder geval niet willen begeven op een site die mijn browser heeft gemarkeert als potentieel gevaarlijk. Zeker niet als het gaat om een webwinkel.

Sinds Google zijn algoritme veranderingen langzaam begin door te voeren, zijn er verschillende onderzoeken gedaan naar de impact van HTTPS-protocol gebruik als SEO ranking signaal:

HTTP of HTTPS

Opvallend is dat in praktisch alle gevallen er een positieve correlatie te vinden was tussen de aanwezigheid van een veilige versleuteling van een website, en de hoogte van de positie in de SERPs.

Kortom: SSL-versleuteling helpt wel degelijk bij het behalen én behouden van die o zo belangrijke nummer 1 positie in Google.

 

Move Over, Mobilegeddon

Net als de langzame introductie van de mobile responsiveness, waarbij het noodzakelijk werd om je site ook geschikt te maken op tablets en mobiele telefoons, zo lijkt het er nu op dat een vertrouwde surfomgeving steeds belangrijker aan het worden is. Het komt werkelijk in elk onderzoek en in elke dataset rondom dit onderwerp terug:

SSL Verbinding

SSL Certificaat

Waar Google in 2014 deze maatregel voor het eerst aankondigde, schoot het gebruik van de veilige surfprotocollen ineens omhoog. Dit is in de eerste grafiek mooi te zien: de piek in het midden van het jaar was rond de eerste aankondiging. Ineens waren niet 15% van de website bezitters eigenaar van een HTTPS-versleuteling, maar ruim 20%.

Steeds meer website eigenaren beginnen te beseffen dat het nodig was om op deze trein te springen, en inmiddels zijn ongeveer de helft van alle hoog-scorende sites in de SERPs de trotse bezitter van een veilig protocol. De data geeft aan dat dit nog kan doorgroeien tot zo’n 65% aan het einde van dit jaar, aangezien de lijn alleen maar verder omhoog lijkt te gaan.

 

Gratis Van HTTP Naar HTTPS

Wanneer je nu in paniek aan het zoeken bent naar een oplossing voor je eigen websites, raad ik je aan nog even verder te lezen. Ik kan je namelijk een volledig gratis SSL-certificaat aanbieden van Let’s Encrypt. Dit is een internationaal open source project dat wordt ondersteund door de meeste hosting bedrijven, ook door enkele in Nederland.

Een grote hosting partij als Versio ondersteund deze gratis oplossing al. Dit bedrijf levert ongelimiteerde gratis Let’s Encrypt voor je websites, je hoeft dus niet bang te zijn dat ze op raken. Overstappen naar deze host kan je behoorlijk wat geld schelen, aangezien veruit de meeste Nederlandse hosting bedrijven nog een maandelijks bedrag vragen voor dergelijke veilige verbindingen.

De Overstap Maken

Hier is waar je nog wel even rekening mee moet houden bij een overstap van HTTP naar HTTPS:

  1. Registreer beide versies van je volledige domein URL in de Google Search Console. Inclusief de www en non-www versies;
  2. Test of de Rewrite Rules werken die je domein pagina’s moet overzetten door middel van een 301 redirect (vraag aan je webhost voor advies);
  3. Update de robots.txt bestanden met de nieuwe HTTPS protocollen;
  4. Upload en verifieer de nieuwe XML Sitemap in de Search Console;
  5. Selecteer je voorkeur voor je domeinstructuur (www of non-www) en controleer of er voor alle versies een werkende 301 redirect aanwezig is.

In de praktijk zal dit op het volgende neerkomen:

Canonical URL: https://www.domeinnaam.nl

Zorg ervoor dat er een 301 redirect aanwezig is voor de volgende URL-variaties:

  • http://www.domeinnaam.nl
  • www.domeinnaam.nl
  • http://domeinnaam.nl
  • https://www.domeinnaam.nl
Er zijn zeer veel uitgebreide tutorials te vinden op het internet die uitleggen hoe je op een SEO-vriendelijke manier een migratie van HTTP naar HTTPS kan uitvoeren. Check bijvoorbeeld deze tutorial van SSLCertificaten.nl.

Wanneer je ergens zelf niet uit komt, is de helpdesk bij je webhosting altijd zo vriendelijk om je even op weg te helpen. Wanneer je de gratis Let's Encrypt-functie van Versio wil gebruiken is dit zeker het geval. Geen even een ticket invullen en het is zo opgelost. Succes!

 

SEO Tips

11 SEO Tips Om Direct Hoger In Google Te Komen In 2017

Lekker inspiratieloos weer, het eerste blogartikel op een site dat gaat over ‘SEO tips in 2017’… Dat soort lijstjes kennen we nu wel. En toch is het belangrijk om af te trappen met enkele handige tips en trucs om je website hoger in Google te krijgen. Er zijn namelijk te veel website eigenaren die deze adviezen in de wind slaan. Terwijl het eigenlijk helemaal niet zoveel tijd in beslag hoeft te nemen. Ik weet zeker dat ten minste één van deze adviezen je kan helpen.

SEO Tips? Ik Wil Een Expert!

Hoewel je zelf aan de slag kunt gaan met de zoekmachine optimalisatie van je site, kan je dit natuurlijk ook overlaten aan een SEO specialist. Dit is waar SquareMelon je kan helpen, omdat wij ons specialiseren in het helpen van site-eigenaren bij hun optimalisatieproces.

We nodigen je daarom van harte uit eens een consult aan te vragen, indien je interesse hebt om gericht aan de slag te gaan met deze materie. Maargoed, ik loop natuurlijk een beetje op de zaken vooruit… Laten we direct in de tips en trucs duiken!

Inhoud SEO Tips Artikel

 

 

Google Keyword Planner Is Niet Heilig

De zoekwoordplanner van Google AdWords is een veelgebruikte methode om aan relevante keywords te komen. Hoewel de maandelijkse zoekresultaten per woord inmiddels slechts een ruwe schatting zijn, is het nog steeds onverstandig om op de aantallen af te gaan. Deze kunnen immers enorm fluctueren van maand tot maand.

Belangrijker is de trend van de zoekresultaten en begrijpen of hier een stijgende lijn in zit, of dat het een seizoensgebonden zoekwoord is. Google Trends is hierom een prima secundaire gratis tool om te gebruiken. Ook kunnen de weergegeven gerelateerde suggesties in de SERP’s zelf uitkomst bieden bij het ontdekken van relevante veelgebruikte termen.

Google Zoekwoordplanner

 

Lokale SEO: Geo-Tag Je Afbeeldingen

Voor regionale bedrijven, of organisaties die lokaal opereren, is getoond worden voor lokale zoekresultaten van groot belang. Normaal gesproken pikken zoekmachines dit op door middel van zogenoemde gestructureerde gegevens, ook wel rich snippets markup genoemd. Dit is een manier om in de HTML-code van je website Google onder meer te vertellen welke locaties je graag gezien wil worden met je pagina.

Wanneer je fanatiek wil optimaliseren voor een bepaalde geo-locatie, is het nuttig om afbeeldingen op je site te markeren met geo-tags. Dit zijn kleine stukjes code in de afbeeldingen op je site, welke een locatie marker toegevoegd krijgen aan hun eigenschappen. Hierdoor kan Google zien op welke plek in de wereld de foto’s op je site genomen zijn.

Zelf beginnen met afbeeldingen geo-taggen? Dat kan met deze handige (gratis) online tool: GeoImgur. Meer informatie over het nut vind je onder meer in dit Engelse artikel. Enorm belangrijk voor lokale SEO!

Local SEO Geotag

 

Focus Op Lange, Media-Rijke Artikelen

Misschien is het je opgevallen dat ik wat lang van stop ben in dit artikel. Dat is niet helemaal zonder reden. Natuurlijk vind ik het belangrijk om alle concepten wat verder uit te diepen, maar het is ook enorm nuttig om met rijkere en langere content op de proppen te komen, wil je scoren in de zoekresultaten. Heeft je concurrent een informatief stuk tekst op hetzelfde keyword van 1000 woorden? Maak er zelf eentje van 1500+ woorden en win het optimalisatiegevecht.

Meer dan ooit is de lengte van je tekst belangrijk om de rankings te domineren, wellicht wat té veel. Persoonlijk verwacht ik dat de algoritmes snel zullen veranderen, omdat het gewicht van lange content met veel rijke media wel erg zwaar mee weegt voor on-page optimalisatie. Met rijke media bedoelen we overigens onder meer de volgende elementen:

  1. Afbeeldingen (met alt-tags)
  2. Relevante YouTube videos
  3. Regelmatige interne en externe links

Artikelen schrijven

Verzamel Kwalitatief Goede Backlinks

Sinds het ontstaan van het internet is het doorlinken naar andere sites de essentie geweest van het ‘gezien worden’ op het web. Google waardeerde altijd de site met de meeste backlinks het allerhoogste, omdat meer links automatisch meer populariteit betekende (en dus moest die pagina wel de beste zijn). Dit was natuurlijk niet helemaal waar, omdat mensen als een malloot links gingen spammen naar pagina’s om het zoekalgoritme te slim af te zijn.

Daarom besloot Google op een gegeven moment om de kwaliteit (en ook de relevantie) van de backlinks enorm zwaar mee te laten wegen. Het spammen werd hierdoor steeds minder aantrekkelijk (en zelfs compleet afgestraft), en een hogere standaard was nodig. Wie nu bovenaan staat in de SERP’s, heeft niet per se de MEESTE linkjes naar zijn artikel, maar zeker wel de BESTE linkjes. Een balans tussen kwaliteit en kwantiteit is dus een belangrijke SEO tip.

Backlinks

Ga Eens Gastbloggen

Eén van de manieren waarop je die relevante en hoogwaarde backlinks kunt verzamelen, is het schrijven van een waardevol artikel voor een andere site binnen jou eigen bedrijfstak of niche. Zo’n gastblog geeft je de mogelijkheid om onder meer:

  • Jezelf te positioneren als autoriteit: Wanneer je toont dat je genoeg van een onderwerp af weet om er op een ander blog over te schrijven, dan moet het haast wel dat je weet waar je het over hebt. Mensen zijn geneigd iemands advies meer te vertrouwen als anderen dat ook doen. Gastblogs kunnen dit voor elkaar krijgen op het internet.
  • Relevantie van je website te verbeteren: We gaan er vanuit dat je alleen een gastblog kunt schrijven op plekken die te maken hebben met hetgeen waarover je schrijft. Dus dit moet automatisch een relevant blog zijn met veel volgers. Relevante backlinking is goed voor het vertrouwen van je eigen site(s) in de ogen van de search engines.
  • Backlink-kracht van je site te versterken: Het kiezen van Anchor Tekst (de woorden die een link opmaken) en ook de mogelijkheid om door te linken naar sociale profielen helpt allemaal met de domein autoriteit van je pagina’s. Hoe specifieker en hoe groter de Anchor Tekst diversiteit, des te beter ben je bezig.
  • Nieuwe bezoekers of klanten te verzamelen: Natuurlijk zou het zomaar kunnen zijn dat echte mensen je gastblog lezen! Die kunnen dan simpelweg doorklikken via je sitelinks. Je zou bijna gaan denken dat SEO niet meer nodig is zo…

Je zult veel mensen online tegenkomen die gastblogs verketteren als ‘dood’ of ‘onzin’. Negeer het, want: het is in 2017 (en ook daar voorbij) nog steeds één van de beste manieren om aan goede, duurzame linkbuilding te doen. Neem dat nou maar van mij aan als SEO expert 😉

Gastbloggen

Fix Je URL Structuur

Niet alleen mensen krijgen hoofdpijn van ingewikkelde pagina-URL’s, maar de zoekmachines hebben er ook een hekel aan. Houd het simpel en zo kort mogelijk, bij voorkeur met het gewensde sleutelwoord in de URL-slug. Er is een afglijdende schaal van wat ‘goed’ en ‘slecht’ voor SEO is. Check maar eens het volgende (Engelse) voorbeeld over een URL die gaat over verwarde puppies:

URL Structuur Optimaliseren

Uiteraard geniet het bovenste voorbeeld in de afbeelding de voorkeur. Wanneer je overigens gebruik maakt van WordPress, is het verstandig om alle onnodige getallen in de URL te verwijderen (dit is de standaard instelling). Dit kan door te navigeren naar Instellingen > Permalinks > Berichtnaam. Even opslaan die instelling, en nooit meer terug naar die onhandige URL-structuur.

 

Bouw Autoriteit Met Silo’s

Eventjes inhaken op de vorige tip… Om nóg beter je voordeel te doen met URL’s, is er nog een klein trucje toe te passen om de relevantie en autoriteit van je site te verbeteren. Dan heb ik het natuurlijk over de zogenoemde silo structuur van je pagina’s. Dit gaat niet alléén over de URL zelf, maar ook de manier waarop de pagina’s op je site met elkaar verbonden zijn:

Silo Structuur

Wanneer je de structuur indeelt op een top-down manier zoals in het voorbeeld, kan je enorm snel autoriteit opbouwen. De reden hierachter is wat technisch, maar het komt er op neer dat er voornamelijk naar de belangrijkste pagina’s op je site zal worden gelinkt, en minder naar de overige. De kracht van die ‘grote’ artikelen kan door de linkstructuur zo overgeheveld worden naar de andere content. Best slim toch?

 

Link Naar Autoritaire Sites

Deze tip is ontzettend simpel, maar 99% van de Nederlandse content creators gebruikt het niet. Ga externe links plaatsen in je artikelen naar autoritaire sites als Wikipedia of (voor Nederland) de NOS. Deze twee voorbeelden zijn twee extreem krachtige sites, maar in elke niche is wel een autoriteit te vinden, zij het misschien ietsjes minder sterk.

Het leuke is, dat het niet eens per se een Nederlands hoeft te zijn. Link eens naar een BBC-artikel bijvoorbeeld, of maak gebruik van Quora (een platform om vragen op te stellen over van alles en nog wat). Dat laatste heb ik bijvoorbeeld gedaan bij de vorige tip, check het maar even. Ook links naar YouTube videos werken goed. De reden is simpel: YouTube is een autoriteit en Google geeft een voorkeursbehandeling aan zijn eigen platformen 😉

Wikipedia Backlink

Maak Een Spinnenweb

We hebben het net over silo structuren gehad, maar er is ook een alternatieve methode, welke wat organischer (maar wel chaotischer) is. Hierbij hebben we het over het zogenoemde spinnenweb, waarbij je artikelen op je site willekeurig naar elkaar toe linkt. Hierbij wordt de linkjuice (de kracht van backlinks) evenredig en als een olievlek over alle content verspreid. Je zult zien dat dit snel zal helpen in de Google rankings.

SEO Tips 2017

Comprimeer Afbeeldingen

De laadsnelheid van je content bepaalt mede de ranking in de zoekresultaten. Dat is simpelweg een feit. Het is daarom van groot belang om alle zware objecten (van JavaScript tot CSS tot grote video-embeds) te verkleinen. Een onderdeel wat veel mensen hier in vergeten, is het comprimeren van de afbeeldingen. Deze kunnen er soms zeer lang over doen om te laden, zeker bij een trage verbinding. Wanneer je vergeet te comprimeren, kan je worden afgestraft in de resultaten.

Een handige tool om online afbeeldingen te comprimeren is TinyPNG. Deze werkt met zowel .jpg als .png bestanden, en is helemaal gratis om te gebruiken.

Afbeeldingen Optimaliseren Voor SEO

Social Shares Helpen

We kunnen er niet meer omheen: het delen van content op sociale media. Zonder enige vorm van sociale signalen (likes, delen, shares, tweets, pins, het maakt niet uit) van je schrijfsels is het vrijwel onmogelijk om nog hoog te ranken. Motiveer lezers daarom altijd om je content te delen op social media, omdat het wel degelijk grote impact heeft. Ook het achterlaten van reacties kan helpen.

Dus daarom bij deze: scroll even terug omhoog naar de titel van dit artikel, en druk je favoriete social share-knop in. En wanneer iets behulpzaam was, deel het in de reacties hieronder, dat zou super fijn zijn. Het helpt me namelijk enorm deze SEO tips te delen met de rest van de wereld!