Hoger In Google

Hoger In Google: 13 Manieren Om Zoekresultaten Te Domineren

Een website bovenaan in de zoekresultaten krijgen is een proces. Maar wat zijn de beste methoden om hoger in Google te komen? Welke strategie kan elke website eigenaar vandaag nog in de praktijk toepassen om zijn keyword rankings te verbeteren? In dit artikel bespreken we 13 bewezen manieren om de eerste plek voor dat felbegeerde zoekwoord te veroveren én langdurig vast te houden.

Bovenaan In Google Kosten

Uw Website Bovenaan In Google?

Het is de droom van elke website eigenaar: bovenaan in de zoekresultaten staan voor een keyword waar veel op gezocht wordt. Het resultaat is een oneindige stroom aan gerichte bezoekers, die speciaal uw artikel uit hebben gekozen om te lezen. Een interessante mogelijkheid om nieuwe fans of klanten aan uw project te binden!

Maar hoe krijg je zoiets nu eigenlijk voor elkaar? Voor veel mensen is het een mysterie. Zo niet voor ons bij SquareMelon, aangezien Google SEO onze specialiteit is! En het is uw geluksdag, want dit artikel geeft (geheel gratis en voor niets) waardevolle adviezen om hoger in de Google resultaten terecht te komen.

 

Keyword Onderzoek

Een webpagina optimaliseren voor de juiste zoekwoorden is de cruciale eerste stap om succes te kunnen hebben in de zoekmachines. Met de gratis SEO tool genaamd Google Keyword Planner is het mogelijk om een goed beeld te krijgen van niche-relevante keywords. Hoewel de tool ontworpen is voor gebruikers van AdWords, maken vooral webmasters ervan gebruik. De Keyword Planner helpt onder meer bij:

  1. Het vinden van goede zoekwoord-suggesties;
  2. Inzien van het maandelijkse zoekvolume per uniek woord;
  3. Een schatting van de moeilijkheid om op nummer 1 te komen in de search;
  4. Kosten per klik welke aangeeft of er wellicht buyers-intent achter een woord zit.

 

Professionele Tools

Uiteraard is de Keyword Planner niet de meest precieze methode. Ook is het wat onhandig in gebruik. Bij SquareMelon adviseren we daarom altijd om te investeren in professionele SEO tools als SEMrush of KWFinder, voor gedegen en exacter onderzoek.

Dergelijke softwares kunnen een veel exacter beeld schetsen van de beste mogelijkheden, trends in zoekvolumes, maar ook verschaffen van informatie over directe concurrentie.

 

Hoger In Google Komen? Lees Ons SEO Handboek!

 

 

Hoogwaardige Backlinks

Hoewel dit pas ná het schrijven en publiceren van een webpagina relevant is, is het zeer belangrijk om hierop te focussen. Het verkrijgen van hoge kwaliteit backlinks, relevante verwijzingen naar uw website door middel van een aanklikbare link, is cruciaal én onmisbaar om de bovenste plek in de search te bereiken. Het is sterk aan te raden dit te doen voor uw website. Maar vergeet ook niet om goed te linken tussen pagina’s op uw eigen site!

Backlinks Verzamelen

Linkbuilding

Het actief verzamelen van kwalitatief goede verwijzingen kan op verschillende manieren. Een kleine greep uit de mogelijkheden die positieve SEO resultaten kunnen (!) opleveren:

  1. Gastbloggen: Het schrijven van een artikel voor de website van iemand anders;
  2. Wikipedia-relevantie: Zéér waardevolle content kan worden verwezen op Wikipedia;
  3. Persberichten: Informatie met nieuwswaarde kan zelf worden gedeeld op perswebsites;
  4. Artikel marketing: Het toevoegen van artikelen mét links naar de eigen site op plaatsen waar men artikelen kan overnemen voor content curatie;
  5. Privaat Blognetwerk: Hoewel verboden door Google, zijn PBN’s nog altijd één van de meest effectieve linkbuild methoden;
  6. Sponsorlinks / Testimonials: Investeer in sponsoring of productaanbevelingen na aankoop van een service voor unieke linkbuilding;
  7. Sociaal (Web 2.0): Gedeeld worden op Facebook, Twitter, Instagram, YouTube, Tumblr, Reddit, Pinterest, en overige sociale netwerken.

 

Er zijn ook veel methodes van linkbuilden die NIET werken, of zelfs een negatief effect hebben:

  1. Linkruilen: Het uitwisselen van linkjes met een linkpartner;
  2. Directories: Vermijd linkpagina’s als Startpagina of Startkabel;
  3. Overoptimalisatie: Teveel exacte anchor tekst gebruiken;
  4. Backlinks kopen: Tenzij van bewezen betrouwbare bron, altijd vermijden;
  5. Geautomatiseerde linktools: Google gooit spammers direct op de strafbank!

 

De Juiste Titel Kiezen

Het uitkiezen van een geoptimaliseerde paginatitel is, volgens kwantitatief onderzoek van Ahrefs, een belangrijke on-page ranking factor. De stappen die hiervoor gevolgd moeten worden zijn vrij simpel:

  1. Bepaal het ideale zoekwoord door middel van keyword onderzoek;
  2. Plaats de exacte (combinatie van) woord(en) vóórin de paginatitel;
  3. Zorg dat de gehele titel kort, pakkend & verleidend is;
  4. Kopieer de exacte titel ook in de meta-titel / title tag.

Dat is eigenlijk alles. Vrij simpel toch? Maar helaas letten té weinig mensen hierop bij het schrijven van hun webartikelen. Dit geeft ons dan weer een extra ranking voordeel!

Title Tag Optimalisatie

URL Optimalisatie

Naast een correcte SEO-vriendelijke titel, moeten we ook kijken naar de URL structuur.

Er zijn twee typen pagina URL’s geschikt om hoog te scoren in de zoekmachines, Deze zijn bij voorkeur zo kort mogelijk én bevatten het belangrijkste woord waarop u gevonden wil worden in Google. Onze voorbeeldpagina gaat over ‘Oranje Aardappels’, omdat we oranje aardappels willen verkopen in onze aardappel webwinkel. Dit brengt ons bij de volgende exacte URL:

https://www.voorbeeldsite.nl/oranje-aardappels/

Niets meer, niets minder. Geen .html of .index op het einde, geen getallen in de URL, helemaal niets anders dan het voorbeeld. Het enige acceptabele alternatief is als volgt:

https://www.voorbeeldsite.nl/aardappels/oranje/

Dit werkt goed indien er ook een hoofdpagina bestaat over ‘Aardappels’. De subpagina’s behorend bij deze hoofdpagina, bevatten dan de verschillende soorten aardappels.

 

Meta Beschrijving Verbeteren

Naast de eerder vermelde meta-titel, is er ook een meta-beschrijving. Deze is ideaal om nog wat extra zoekwoorden in te verwerken, om zo de relevantie van de pagina wat verder te structureren. Bovendien is het een visitekaartje van een specifieke artikel, welke Google bezoekers uiteindelijk zal moeten verleiden om een bezoekje te komen brengen. Gooi dus uw beste copywriting skills in de arena!

Meta Beschrijving SquareMelon

Door verschillende keywords te verwerken in de beschrijving van de meta-data, is het mogelijk om op méér woorden gevonden te worden. Zo kunnen we uit bovenstaand voorbeeld verschillende zoekwoorden filteren uit de meta-beschrijving:

  1. Hoger in Google (Komen)
  2. SEO
  3. Expert
  4. Consultant
  5. Website
  6. Zoekmachine Optimalisatie
  7. Training

Nu zijn deze woorden op zich niet zo speciaal, maar Google is perfect toegespitst op de semantische interpretatie van zoekopdrachten. Hierdoor kan onze website bijvoorbeeld ook snel gevonden worden op bijvoorbeeld deze samenvoegingen:

  1. SEO consultant
  2. Zoekmachine optimalisatie training
  3. Google expert

En zo kunnen we nog verschillende andere woordcombinaties maken. Bovendien worden synoniemen ook nog eens geïnterpreteerd alsof het één en hetzelfde woord is, zonder dat gezien wordt als spam. Zo kunnen de woorden ‘expert’ en ‘consultant’ beiden als exact hetzelfde gezien worden, wat de mogelijkheid vergroot dat SquareMelon voor beide zoektermen zal worden gevonden.

 

Sociale Signalen

Hoewel backlinks van sociale profielen als Facebook, Twitter, YouTube, of andere sociale netwerken niet per se directe invloed hebben op Google rankings, is de indirecte invloed van deze zogenoemde no-follow links (links zonder grote SEO impact) van onschatbare waarde. Specifiek moet er gelet worden op:

  • Hoeveel hoogwaardige backlinks een sociaal profiel heeft;
  • Hoe oud het sociale profiel is, en hoe groot de volgersbasis is;
  • Hoe groot de interactie met deze volgersbasis is (comments, likes, shares);
  • Of het externe profielen zijn, of dat profielen specifiek bij de website horen.

Uiteraard is méér sociale interactie altijd beter. Maar ook hier is het simpele principe van kracht dat het onnodig is méér te doen dan de directe concurrentie. Een klein dozijn signalen per artikel (in competitieve niches) is vaak voldoende.

Sociale Signalen

Overoptimalisatie Voorkomen

Het is zeer af te raden om ‘te schrijven voor de Googlebot’. Mensen hebben met webartikelen nog wel eens de neiging om té enthousiast te zijn met het extreem vaak invoegen van hun belangrijkste keywords. Maar dit werkt zéker sinds de Panda update van 2011 niet langer. Content van lage kwaliteit en met véél herhaling worden actief omlaag geduwd in de SERP.

Ook overoptimalisatie van linktekst, de woorden die een backlink opmaken, is ten strengste verboden sinds de Penguin update. Google zal hiervoor een ‘penalty’ straf uitdelen.

Google penalty - Overoptimalisatie

Het is dus aan te raden om het volgende te doen voor uw websitesnelheid:

  1. Voorkom het té vaak noemen van zoekwoorden in de tekst, schrijf natuurlijk en gebruik variaties én synoniemen;
  2. Behoed de linkbuilding van té vaak exacte match zoekwoorden te gebruiken, het liefst gebruik je één exacte zoekwoord anchor ook echt maar een enkele keer.

Bekijk als voorbeeld van het eerste punt maar eens dit artikel. Het belangrijkste keyword voor deze pagina is ‘Hoger in Google‘. Ik daag u uit om te tellen hoe vaak deze woordcombinatie in totaal voorkomt. Hou dit minimalistische stijltje ook aan voor uw eigen schrijfsels, en zie direct uw websites stijgen in de searchresultaten!

 

Gebruik H1 Tags & H2 Tags

Eén van de gemakkelijkst toepasbare methoden is het gebruik van subheadings. Veel mensen zien dit over het hoofd, maar de woorden in de subkoppen van artikelen worden wel degelijk zwaar meegeteld. Ook de achterliggende HTML (of andersoortige tekstopmaak) is hierbij van belang. Dit zijn de best practices die direct een verschil maken:

  1. Controleer of de titel een H1 tag heeft;
  2. Maak alle belangrijke subkopjes H2 tags;
  3. Gebruik variaties en synoniemen van het hoofdkeyword in subheadings;
  4. Structureer data met interne paginaverwijzingen (gebruik een klikbare inhoudsopgave zoals bovenin dit artikel);
  5. Structureer lange subkopjes met kleinere subkoppen die H3 tags hebben;
  6. Ga nooit kleiner dan H3 tags, dit is overkill.

Het invoegen van een H2 tag (maar ook andersoortige tags) kan in veel CMS’en (zoals WordPress) direct in de tekstverwerker als ‘Koptekst 2’ of ‘Heading 2’, in plaats van ‘Alinea’. Ook met HTML is dit vrij simpel in te voegen:

<h2>Hier Een Keyword-Geoptimaliseerde Subkop</h2>
 

H2 Tags

 

Alternatieve Tekst Afbeeldingen

Herkennen van afbeeldingen is iets waar de ‘menselijke robot’ Google nog niet zo goed mee overweg kan. Hoewel de technologie langzaamaan beter begint te worden, vertrouwen zoekmachines momenteel nog op de beschrijvingen die in de onzichtbare code van websites wordt weergeven. We moeten het zoekwoord plakken aan de achterkant van de afbeelding (oftewel: in de HTML code).

Voor zoekmachine optimalisatie is het belangrijkste aspect de ‘alternatieve tekst’, ook wel bekend als ‘Alt Tag’, welke aan de code van een afbeelding wordt toegevoegd. In totaal zijn echter drie aspecten relevant:

  1. Bestandsnaam: Verander vóór het uploaden de bestandsnaam van de afbeelding in het gewenste zoekwoord;
  2. Titel Tag: Deze krijgt vaak automatisch de exacte bestandsnaam mee. Wijzig indien nodig naar de exacte bestandsnaam;
  3. Alt Tag: De alternatieve tekst is óók altijd direct identiek aan de bestandsnaam die we reeds hebben geoptimaliseerd.

Alt Tag

Afbeeldingen Comprimeren

Hiernaast is het ten zeerste aan te raden afbeeldingen zo klein mogelijk te houden. Verklein afbeeldingen altijd zoveel mogelijk vóór het uploaden. Het proces is simpel:

  1. Kies uw afbeelding (met de juiste bestandsnaam, zoals we net hebben geleerd);
  2. Upload deze op TinyPNG, een gratis site om afbeeldingen te comprimeren;
  3. Download het verkleinde bestand;
  4. Upload het verkleinde bestand in uw artikel.

De reden dat we dit doen, is om zowel het gebruiksgemak van uw site te verbeteren, als het volgende belangrijkste aspect van een gedegen SEO strategie.

 

Laadsnelheid Website Verbeteren

Het is namelijk belangrijk om een snelle site, maar vooral ook snelle webpagina’s te hebben, zonder onnodig lange laadtijden. Om de prestaties van uw eigen website te kunnen inzien, gebruik de PageSpeed Insights tool van Google.

Vaak ligt de traagheid van een pagina in de ingewikkelde code, welke vaak allerlei CSS of Java-gerelateerde snufjes bevat. Dit is te comprimeren en zo de paginasnelheid te verbeteren. Voor meer informatie hierover kunt u zich inlezen in dit artikel van Moz, een Amerikaanse autoriteit op het gebied van zoekmachine optimalisatie. Pagespeed verbeteren kan echter ook door over te stappen op razendsnelle SEO-geoptimaliseerde hosting.

Google Pagespeed Insights Snelheid

Stap Over Op SEO-Vriendelijke Hosting

Wanneer het probleem ligt bij uw webhost, is het tijd om óf uw hostingpakket te upgraden naar wat snellers, óf over te stappen naar een SEO-geoptimaliseerde hosting. De beste en goedkoopste SEO-vriendelijke oplossing die we bij SquareMelon altijd aanraden, is het aanschaffen van hosting bij dit zeer bekende hosting bedrijf.

 

Gebruik Rijke Media

Wie wil een saaie muur met tekst lezen? Letterlijk niemand op het internet.

Eén van de meest onderbelichte ranking factoren is de tijd die bezoekers spenderen op een pagina, waar ze terecht zijn gekomen vanaf Google. Dit kan kunstmatig worden verlengd door visuele aspecten te introduceren, zoals:

  1. Afbeeldingen;
  2. Subkopjes;
  3. Lijstjes met informatie;
  4. YouTube videos;
  5. Dikgedrukte tekst;
  6. Een table of contents (om beter te structureren);
  7. Gebruik van kleuren (zoals linkverwijzingen in de teksten).

Het is dus zeker voordelig om ook ergens een relevante video te plaatsen. Het helpt bovendien éxtra, wanneer deze ook nog eens het zoekwoord bevat waar u op gevonden wil worden. Maar dit is niet verplicht. Om de zogenoemde dwell time van dit artikel te verbeteren, raad ik u dus ten zeerste aan onderstaande video af te kijken.

Bedankt voor het helpen! Het helpt erg om de dwell time te verhogen, omdat dit het percentage van mensen dat direct terug keert naar de zoekmachine verlaagt. Dit noemen we het verlagen van de ‘bounce rate‘. Hoe lager het aantal mensen dat terugkeert, hoe relevanter de informatie blijkbaar is voor een zoekterm. De Googlebot denkt dus: hup, omhoog met die site!

 

Leer Van Concurrenten

De laatste strategie die ik jullie mee wil geven, is zó ontzettend simpel dat u zich wellicht voor uw hoofd slaat. Want: alle methoden die beschreven staan in dit stuk hoeven absoluut niet perfect te zijn. Wanneer de directe concurrentie immers niet optimaal bezig is met SEO, is het namelijk een peuleschil om bovenaan te komen in de zoekresultaten!

Het mocht vroeger op school dan een doodzonde zijn, maar op het internet werkt het prima: afkijken bij de anderen. De denkwijze hierachter is zo simpel als maar kan:

  • Mijn concurrent heeft een stuk geschreven van 1500 woorden? Ik schrijf een langer stuk van 2000+ woorden.
  • Siteverwijzingen van mijn concurrenten zijn gemakkelijk te repliceren? Hup, die backlink is er snel bijverdiend.
  • De backlinking strategieën van de rest gebaseerd op directory links? Ik doe een persbericht en twee gastblog-links.
  • De bovenste site in Google heeft 10 backlinks vanaf Facebook? Ik doe er 15 én nog 10 uit Google+, BAM verslagen!

Het hoeft allemaal niet zo gecompliceerd te zijn. De enige regel is: doe het beter dan de rest. In het land van de blinden is éénoog koning, zeggen we maar. Deze methode pas ik zelf al jaren succesvol toe. Hiervoor gebruik ik exclusief een SEO tool genaamd SEMrush, een ontzettend handige (maar pittig geprijsde) software om de concurrentie volledig te ontleden.

SEMrush Nederlands

Probeer 10 Dagen Gratis SEMrush Uit

Ook de strategieën van uw competitie stelen en gemakkelijke rankings verzamelen? Via bovenstaande link kunt u de SEMrush SEO software 10 dagen gratis uitproberen. En laat in een reactie weten wat u ervan vond, of welke andere manieren om hoog in Google te komen goed voor u hebben gewerkt.

Plaats Een Reactie: